Miksi pankkiin lähetetty yksittäismaksu ei lähtenyt tililtä?

Kun aineisto lähetetään pankkiin, sen oikeellisuus tarkastetaan kahdessa vaiheessa:

Lähetysvaiheessa pankki tekee aineistolle teknisen muototarkistuksen ja antaa vihreän tai punaisen palautteen. Tämä ilmoittaa vain sen, että pankki on ottanut aineiston odottamaan käsittelyä.

Pankki ottaa aineiston myöhemmin käsittelyyn, jolloin siitä tarkastetaan, että sopimus on voimassa ja tilinumero voimassa. Jos näistä jokin ei ole kunnossa, pankki muodostaa virhepalauteaineiston, joka tulee erikseen noutaa. Yleensä virhepalautteen saa luettua kahden pankkipäivän kuluessa (seuraavana tai sitä seuraavana pankkipäivänä) aineiston lähettämisestä pankkiin

Virhepalautteita

PalauteHuom
Maksusanoma on hyväksytty teknisessä muototarkistuksessaPankki on ottanut aineiston vastaan, mutta voi hylkääntyä kun pankki ottaa aineiston käsittelyyn.
Veloitustiliä ei ole sopimuksellaTarkista maksajan tili
Agreement missingTarkista maksupalvelutunnus ja pankin kanssa, onko sopimus voimassa (täpät oikeissa kohdissa pankin päässä)
Palvelutunnus puuttuu tai on virheellinenTarkista maksupalvelutunnus.
Sender not permitted?
Maksusanoma hylättyEtsi syy virhepalautteesta
Kate ei riitäTilillä ei katetta
RJCT = hylättyMaksu hylätty. Etsi syy virhepalautteesta
rejectedMaksu hylätty. Etsi syy virhepalautteesta

Virhepalautteen nimi vaihtelee pankeittain

Nordea: NDCORPAYL / Yrityksen maksut palaute (XML)

OP: pain.002.001.02 / palaute

Aktia: XP / SEPA-XML -virhepalaute pain.002.001.02 ja .03