Kun aineisto lähetetään pankkiin, sen oikeellisuus tarkastetaan kahdessa vaiheessa:
Lähetysvaiheessa pankki tekee aineistolle teknisen muototarkistuksen ja antaa vihreän tai punaisen palautteen. Tämä ilmoittaa vain sen, että pankki on ottanut aineiston odottamaan käsittelyä.
Pankki ottaa aineiston myöhemmin käsittelyyn, jolloin siitä tarkastetaan, että sopimus on voimassa ja tilinumero voimassa. Jos näistä jokin ei ole kunnossa, pankki muodostaa virhepalauteaineiston, joka tulee erikseen noutaa. Yleensä virhepalautteen saa luettua kahden pankkipäivän kuluessa (seuraavana tai sitä seuraavana pankkipäivänä) aineiston lähettämisestä pankkiin
Virhepalautteita
Palaute | Huom |
Maksusanoma on hyväksytty teknisessä muototarkistuksessa | Pankki on ottanut aineiston vastaan, mutta voi hylkääntyä kun pankki ottaa aineiston käsittelyyn. |
Veloitustiliä ei ole sopimuksella | Tarkista maksajan tili |
Agreement missing | Tarkista maksupalvelutunnus ja pankin kanssa, onko sopimus voimassa (täpät oikeissa kohdissa pankin päässä) |
Palvelutunnus puuttuu tai on virheellinen | Tarkista maksupalvelutunnus. |
Sender not permitted | ? |
Maksusanoma hylätty | Etsi syy virhepalautteesta |
Kate ei riitä | Tilillä ei katetta |
RJCT = hylätty | Maksu hylätty. Etsi syy virhepalautteesta |
rejected | Maksu hylätty. Etsi syy virhepalautteesta |
Virhepalautteen nimi vaihtelee pankeittain
Nordea: NDCORPAYL / Yrityksen maksut palaute (XML)
OP: pain.002.001.02 / palaute
Aktia: XP / SEPA-XML -virhepalaute pain.002.001.02 ja .03