Finvoice-järjestelmässä on periaatteena, että jos lähetetty aineiston virheetöntä, siitä ei synny palautetta. Jos siis noutamalla ei löydy palautetta, lähetyksesi
- saattaa olla onnistunut täydellisesti
- saattaa olla vasta käsittelyssä eri pankeissa ja kannattaa odottaa muutamia päiviä ja noutaa palaute uudelleen
- saattaa puuttua kokonaan eli et ehkä ole lainkaan lähettänyt aineistoa
- et ehkä ole valinnut noudettavaksi oikeaa palautetta
Olipa kyseessä laskuttajailmoitus, vastaanottoehdotus taikka e-laskuaineisto, palautteet haetaan aina valinnalla ”E-laskutuksen palaute”, ”Verkkolaskutuksen palaute”, ”Finvoice-palaute” tms., riippuen käyttämästäsi pankkiyhteysohjelmasta.
Jos palaute tulee, aineistossa on jotain virheitä, tarvittavia sopimuksia puuttuu tai on olemassa muu syy, miksi viesti ei mene perille. Aina kannattaa selvittää itselleen, mistä palaute johtuu ja täytyykö jotain korjata.
Palaute tulee xml-muotoisena tiedostona. Sen voi avata Muistioon ja esim. Muokkaa|Etsi-valinnalla hakea <Text> kohtia, joista näkee virhetekstin. Sen ympäristössä olevista kohdista näkee, mistä aineistosta on kyse.
Virhepalautetta voit katsoa selväkielisenä Asterin toiminnolla Finvoice|Tutki virhepalautteita.
Muistiosta saat edelleen tulostettua pulman paperille (Tiedosto|Tulosta) tai vaikkapa kopioitua sähköpostiviestiin (Muokkaa|Kopioi).
Ed. sivulla oleva virhepalaute ei itse asiassa ole laskuttajailmoituksesta (SENDERINFO) vaan vastaanottoehdotuksesta (PROPOSAL), jota käsitellään myöhemmin tässä ohjeessa, mutta sama toimintatapa soveltuu laskuttajailmoituksen pulmien tutkintaan.
Kun näet virhetekstin selväkielisenä, voit miettiä, miten pulma ratkaistaan. Voit katsoa vinkkiä esim. Nordean tai OP:n ohjeista, joihin on ikkunassa pikapainikkeet. Jos pulma ei ratkea helposti, voit kysyä neuvoa pankista, maksuliikenneohjelman toimittajalta tai Atsoftista.
Mahdollisia laskuttajailmoituksen virheilmoituksia voivat olla esimerkiksi mm.
2 = Vastaanottajaa ei löydy. Kehyksen vastaanottajan tiedot virheelliset. Lähettäjän ilmoituksen osoite on muu kuin SENDERINFO
3 = Palvelusopimus puuttuu. Lähettäjällä ei ole Finvoice-välityspalvelusopimusta palveluntarjoajan kanssa
4 = Intermediatoria ei löydy. Kehyksen lähettäjän tai vastaanottajan tiedot virheelliset
5 = Sanoman Id ja aikaleima on jkäytetty
6 = Muu virhe: tarkempi selvitys virheestä esim. Sanomalla annettu verkkolaskuosoite ei täsmää kehyksen verkkolaskuosoitteeseen
7 = skeemavalidointivirheet
800 = Muu ilmoittamispalveluun liittyvä virhe: <tarkempi kuvaus virheestä>
803 = Laskuttajailmoitus on jolemassa
804 = Laskuttajailmoitusta ei voida kohdistaa (käytetään CHANGE- ja DELETE-sanomien kanssa)
901 = SellerDirectDebitIdentifier puuttuu Laskuttajailmoitukselta
Useat pulmailmoitukset ja -tekstit selventävät riittävästi, miten saat korjattua pulman. Muussa tapauksessa katspankkien ohjeita.