Kirjanpito-ohjelmien eettisyys

pohdiskeleva tummahiuksinen nainen istuu tietokoneen ääressä

Ruokaa ja tuotteita ostaessa moni miettii hyödykkeen alkuperää ja tuotantotapaa. Valinnoissa suositaan pientuottajia, perhetiloja ja lähiruokaa. Ostopäätöksiä tehdään kestävän kehityksen pohjalta, ja moni antaa arvoa sille, jos tuotteella tai tuottajalla on sertifikaatti. Silti ohjelmistovalinnoissa tätä näkökulmaa ei välttämättä osata huomioida.

Maailman väärennetyin elintarvike on oliiviöljy, mutta ohjelmistoalalla se lienee kotimaisuuden mielikuva. Onko oikein myydä tuotetta kotimaisena, jos sen omistaa ulkomainen pääomasijoittaja ja ohjelmointia tehdään alihankintana halvemman tuotekehityksen maissa?

Kotimaisuuden määritteleminen ei nimittäin ole niin yksinkertaista kuin voisi ajatella. 2000-luvun alusta lähtien ohjelmistoalalla on ollut selkeästi havaittavissa kondolisoitumista. Termillä tarkoitetaan tilannetta, jossa suuremmat toimijat, kuten pääomasijoittaja tai muut vastaavat, ostavat pienempiä toimijoita pois markkinoilta ja yhdistävät ne omiin palveluihinsa.

Kondolisoituminen – hyvä vai huono asia?

Iso talo tuo voimaa ja teoreettisen mahdollisuuden satsata tuotekehitykseen, tapahtumiin ja muuhun vastaavaan. Historia on kuitenkin osoittanut, että valitettavan usein tuotekehitys jää vähemmälle, ja sen sijaan markkinoilta ostetaan uudempi tuote, joka uudelleenbrändätään, ja vanha tuote lakkautetaan. Tällöin myös vanhat käyttäjät ajetaan uuden tuotteen piiriin.
Uudet tuotteet ovat aina paremmin tuottavia, kun laaditaan uudet sopimukset. Käyttäjille tämä on kallista. Käyttäjät ovat tottuneet tiettyyn ohjelmaan, johon on usein ostettu yrityskohtaisia personointeja ja käyty juuri sen versioon pohjautuvia koulutuksia. Uuden päivitetyn ohjelman myötä satsaukset valuvat hukkaan, ja ohjelmiston opettelu sekä tietojen siirto on aloitettava uudelleen. Kaikki tämä maksaa aikaa ja rahaa.

Kuka ohjelmistosi toimittajan oikeasti omistaa?
Monen yrityksen taustalla on pääomasijoitusyhtiö tai suurempi konserni, jolla on laajoja omistuksia eri palveluiden saralle. Yhdellä omistajalla voi olla todella monta eri brändiä ja tuotetta. Tämähän ei ole laitonta, mutta kuluttajan kannattaa varoa, ettei tule johdatetuksi väärään suuntaan.
Monia tuotteita markkinoidaan suomalaisina, vaikka ne eivät sitä todellisuudessa olisikaan.
Taustalla voi olla ulkomainen omistaja, tuotekehitys on ulkomaisia valmispaketteja ja asiakaspalvelukin löytyy ulkomailta.

Omistajuuksia miettiessä kannattaa huomioida myös riippumattomuustekijät. Mitä jos ohjelmiston toimittajasi omistaakin kilpailevan tilitoimistoketjun? Tästä ei automaattisesti synny tietojen vaihtoa, mutta siihen on olemassa riski. Tässä kohtaa voi ainakin syntyä suuri kiusaus lähestyä pienemmän toimiston asiakkaita ja koittaa myydä omaa ohjelmaansa tai palveluaan heidän käyttöönsä.

Mitkä ovat omistajan intressit?
Pörssiyritysten tilanne on selvä: Osakkaat odottavat sijoituksiltaan voittoa. Suuren yrityskaupan maksanut sijoittaja haluaa rahansa takaisin. Pörssilistatut firmat joutuvat toimimaan osakkeenomistajien eduksi, sillä harva valitsee sijoituskohteen, joka ei anna rahoille vastinetta.

Mutta on myös taloja, joille yritystoiminta on pikemmin elämäntapa kuin bisnestä, ja työtä ajavat muutkin arvot kuin liiketoiminnan kasvattaminen. Vaikka osakeyhtiölain mukaan voiton tavoitteleminen on yrityksen pääasiallinen tehtävä, tekevät monet pienet toimijat työtä rakkaudesta lajiin ennemmin kuin maksimaalisia voittoja tavoitellakseen.

Ohjelmia ja tuotteita myydään pitkällä tähtäimellä, eivätkä ihmiset herkästi vaihda kerran valittua. Siksi ostaessa kannattaakin yrittää selvittää ohjelmistotalon tai omistajan tulevaisuuden visio. Onko toiveena kasvaa? Millaisia muutoksia on luvassa? Kehitetäänkö vanhoja tuotteita vai ajetaanko niitä alas? Ollaanko käyttäjiä siirtämässä uuden tuotteen piiriin?

Atsoft on oikeasti suomalainen
Atsoft on 100 % kotimainen perheyritys, jonka omistajat työskentelevät yrityksessä. Meillä ei ole ulkopuolisia rahoittajia tai sijoittajia. Me keskitymme vain taloushallinnon ohjelmien tekoon, koulutukseen ja konsultointiin. Emme toimi tuotteemme käyttäjän kilpailijoina. Yrityksemme on toiminut jo lähes 40 vuotta ohjelmistojen parissa ja tuemme edelleen myös iäkkäimpiä tuotteitamme, mukaan lukien DOS-versiot. Tämä kielii pitkäjänteisestä toiminnasta: emme hylkää asiakkaitamme pikavoittojen toivossa. Rakkaudesta lajiin! Työntekijöistämme noin puolet on naisia, puolet miehiä, ja työsuhteet ovat äärimmäisen pitkäikäisiä – tällä hetkellä keskiarvoltaan yli 10 vuotta.
Kun työntekijät viihtyvät pitkään, kertoo se siitä, että heistä pidetään huolta ja kohdellaan hyvin!