Tunnistaudu pankin konttorissa.
Jotta voit käyttää Asteri Monipankkia, Sinulla täytyy olla tehtynä Web Services -maksuliikennesopimus pankin ja hoitamasi yrityksen välillä.
Jos Sinulla ei sopimusta vielä ole, ota yhteyttä pankkiin sopiaksesi tapaaminen pankin konttorissa. Kysy samalla, mitä asiakirjoja tarvitset mukaan. Konttorikäynnin yhteydessä pankki varmistaa henkilöllisyytesi ja oikeutesi toimia hoitamasi yrityksen puolesta. Tapaamisessa voitte tehdä maksuliikennesopimuksen ja sopia siihen liitettävistä palveluista, jolloin Sinun kannattaa varmistaa, että ne palvelut avataan, joita tarvitset, tilanteestasi riippuen esim. XMLmaksut ja/tai saapuvat viitemaksut ja/tai e-laskutus jne.
Tapaamisessa pankki kertoo myös, miten saat varmenteen noutoon tarvittavat siirtoavaimen osat, esimerkiksi tekstiviestinä, kirjepostina tms.
Mitkä aineistotyypit Web Services -sopimukseen?
Tee Web Services –maksuliikennesopimus. Suositellut aineistotyypit listattuna pankeittain täällä.
Asteri monipankki noutaa ja tallentaa aineiston sellaisenaan muokkaamatta pankista. Aineistotyypit kannattaa valita sen mukaan, mitä loppuohjelmistosi tukee. Yleisimpiin aineistomuotoihin on toteutettu visualisointi, eli selväkieliseksi tulkitseminen.
Kannattaa kysyä, saatko tehdä yhden sopimuksen (eli Sinun oman sopimuksen), johon liitetään kaikkien hoitamiesi yritysten / taloyhtiöiden palvelut.
Pankkikohtaiset varmenteet
Jotta Asteri Monipankki tunnistaisi, että se keskustelee varmasti pankin kanssa, Sinun täytyy hankkia pankin varmenne (julkinen avain) koneellesi. Lisäksi hyödyllisiä ovat juurivarmenteet, jotka varmistavat varmenteen aitouden.
Nämä pankkien palveluvarmenteet ja juurivarmenteet asentuvat automaattisesti samalla kun asennat Asteri Monipankin ja käynnistät sen ensimmäistä kertaa.
Pankkien palveluvarmenteet ovat tyypillisesti voimassa muutaman vuoden, juurivarmenteet jopa kymmeniä vuosia. Kun näiden varmenteiden uusimisaika on käsillä, Asteri Monipankin päivitys asentaa samalla myös uudistuneet varmenteet.
Yrityskohtaisten varmenteiden asetus
Kullakin hoitamallasi yrityksellä on kussakin käyttämässään pankissa yksi asiakasvarmenne. Tämä varmenne pitää saada tallennettua koneellesi tai käytettäväksi toimikortille ja myös määritellyksi Asteri Monipankkiin siten, että ohjelma osaa sitä käyttää salatessaan, allekirjoittaessaan ja purkaessaan pankkiin lähteviä ja sieltä tulevia viestejä.
Jos asiakasvarmenne on jo koneellasi
Jos Sinulla jo on kaikki tarvitsemasi asiakasvarmenteet koneellasi, saat ne määriteltyä Asteri Monipankkiin tämän kappaleen antamien ohjeiden avulla.
Mene Asiakastiedot-välilehdelle.
Paina ”Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot”, jolloin ohjelma etsii koneesi varmennesäilöstä, mitä varmenteita jo koneellasi on.
Niistä tulee taulukkoon näkyviin Asiakkaan nimi tai Käyttäjätunnus sekä Varmenteen sormenjälki.
Täydennä muut asiakastietojen sarakkeet sopimuspapereista katsellen ja käsin näppäillen.
Asiakas-kohtaan voit syöttää yrityksen nimen.
Y-tunnus -kohtaan voit syöttää yrityksen Y-tunnuksen. Se on tärkeä tunnistustieto pankille ja myös Sinulle, jos käytät Asteri Monipankkia muiden Asteri-ohjelmien suorana pankkiyhteytenä.
Pankki-kohtaan syötä pankin nimi. Ole tarkkana kirjoitusasusta, isoista ja pienistä kirjaimista jne. Sallitut vaihtoehdot ovat:
- Aktia
- Handelsbanken
- OmaSp
- OP
- POP
- Sp
- Sp_tai_OmaSp
- Ålandsbanken
AsiakkaanNimiSopimuksella-kohtaan syötä yrityksen nimi siinä muodossa kuin se esiintyy maksuliikennesopimuspapereissa, ellei se jo tullut painikkeen ansiosta.
Sopimusnumero-kohtaan syötä maksuliikennesopimuksessa oleva ”Sopimusnumero”.
Käyttäjätunnus-kohtaan syötä maksuliikennesopimuksessa oleva ”Käyttäjätunnus”, ellei se jo tullut painikkeet ansiosta.
AineistoryhmänTunnusEräsiirrossa-kohtaan syötä maksuliikennesopimuksessa oleva ”Aineistoryhmän tunnus eräsiirrossa”.
Asiakasnumero-kohtaan syötä OP:ssa maksuliikennesopimuksen ”Käyttäjätunnus”.
VarmenteenSormenjälki-kohtaan onkin painikkeen ansiosta tullut tulee kyseiselle asiakasvarmenteelle yksilöllinen Thumbprint-arvo.
Jos Sinun tarvitsee lisätä taulukkoon jokin varmenne, joka ei jo tullut painiketta painamalla, saat sormenjäljen selville seuraavasti:
- Käynnistä mmc
- Valitse Tiedosto|certmgr
- Avaa Henkilökohtainen-säilön Varmenteet-kansio
- Selaile ko. pankin ko. yrityksen asiakasvarmenteen kohdalle
- Kaksoisnapsauta sitä katsoaksesi tietoja tarkemmin
- Mene Tiedot-välilehdelle
- Kelaa ”Allekirjoitus”-tiedon kohdalle
- Kopioi alemmasta laatikosta allekirjoitus valitsemalla teksti, painamalla ctrl+c ja liittämällä Asteri Monipankin Asiakastiedot-välilehdelle VarmenteenSormenjälkisarakkeeseen ctrl+v. HUOM! Älä maalaa allekirjoituksen ensimmäistä tyhjältä näyttävää ohjausmerkkiä!
Jos asiakasvarmennetta ei ole koneellasi
Jos asiakasvarmennetta ei ole koneellasi, voit noutaa sen pankkisi varmennepalvelusta Asiakasvarmenteen lataus -välilehdeltä.