Sisältö
Ylläpitosopimuksen kuuluu:
- Asteri Ohjelman neuvontapalvelu
- Oikeus käyttää ohjelmiston uusinta versiota
Neuvontapalvelu
Neuvontapalvelun periaate on, että yleisesti vastaantulevissa Asteri Ohjelman käyttöön tai toimintaan liittyvissä ongelmatilanteissa Asiakas saa Asterilta ratkaisumallin ongelmaansa. Ylläpitoon kuulumattomia, erikseen veloitettavia töitä ovat mm. monipankin ja tilaustenkäsittelyn neuvonta, pankkiyhteyksien selvittelyt, Asterista riippumattomat tilanteet, yksityiskohtaisempi neuvonta, selvittelytyö, määritysten tekeminen, konsultointi ja koulutus sekä kaikki yli 10 minuuttia kestävät selvittelyt ja puhelut. Neuvontapalvelu ei sisälly Tilaustenkäsittelyn, Tehtäväseurannan ja Monipankin ylläpitosopimuksiin.
Neuvontapalvelu kohdistuu siihen ohjelmistoon, johon on tehty ylläpitosopimus.
Neuvontapalvelu on periaatteen selvittävää ohjelman neuvontaa, jolla Asteri pyrkii tarjoamaan ratkaisun Asiakkaan ongelmaan.
Neuvontapalvelu voi antaa vastauksen linkkinä sivulle tai viittauksen ohjeeseen, jossa on vastaus kysyttyyn asiaan.
Neuvontapalvelu kattaa Asteri ohjelman toiminnan periaatteen selvittävän neuvonnan.
Mitä neuvontapalvelu ei ole?
Neuvontapalvelu ei ole ohjelman käyttökoulutusta (jota on saatavilla kursseilta ja itseopiskeluna tutustumalla ohjeisiimme) tai merkki merkiltä kädestä pitäen opastusta. Missään tilanteessa Asteri Ohjelmat ei ole velvollinen opastamaan ylläpitosopimuksen nojalla käyttäjää ”kädestä pitäen” merkki merkiltä ohjelman käytössä. Toistuvasti saman asian neuvominen, opastaminen ja ohjeistus, kuten oma-aloitteisten verojen veroilmoituksen toimittaminen omaveroon tai palkkatietoilmoituksen lataamisen neuvominen tulorekisteriin, on ylläpidon ulkopuolista työtä.
Neuvontapalvelu ei ole myöskään sen asian opastusta, mitä käyttäjä ohjelmalla tekee, esim. miten kirjataan verovelat, miten lomapalkka määräytyy, mikä on viivekoron suuruus tänä vuonna, miten palkkatietoilmoitus ladataan tulorekisteriin.
Neuvontapalveluun ei sisälly tietokoneiden käytön eikä muiden ohjelmien käytön neuvontaa, vaikka Asterissa liittymä muuhun ohjelmaan olisikin.
Neuvontapalveluun ei sisälly verkon ylläpito tai verkkoasennukset. Kun Asteri ohjelmia käytetään verkossa, tulee Asiakkaalla olla verkon toiminnasta ja verkkoasennuksista huolehtiva mikrotukihenkilö.
Neuvontapalvelu ei sisällä asiakaskohtaista räätälöintiä, esim. SQL-kyselyjä, laskulomakesovituksia tai palkanlaskennan laskentakaavojen laatimista. Nämä palvelut on ostettavissa lisähintaan.
Neuvontapalvelusta huomioitavaa
Neuvontapalvelun hyödyntäminen edellyttää, että asiakas osaa käyttää resurssienhallintaa ja siirtää sillä tiedostoja ja kansioita tai asiakkaalla on käytettävissä vastaavat taidot omaava mikrotukihenkilö. Mikäli näin ei ole ja neuvoja joutuisi opastamaan käyttäjää merkki merkiltä ja napsautus napsautukselta, tulee käyttäjän varata mikrotukihenkilö avuksi. Tämä korostuu erityisesti kun käytetään liittymiä pankkiyhteysohjelmiin kuten luetaan tiliotteita kirjanpitoon, luetaan konekielisiä tapahtumaluetteloita laskutuksen myyntireskontraan, tehdään suoraveloitusaineistoja isännöinnissä, tehdään verkkolaskuja tai tehdään laskujen maksuaineistoja ostoreskontrasta. Sähköinen ilmoittaminen Verohallintoon toimii niin että käyttäjä tekee Asterilla lähetettävät tiedostot. Ne lähetetään Ilmoitin.fi palvelulla Verohallintoon. Tämä edellyttää myös resurssienhallinnan osaamista.
Etätukipalvelumme on erittäin tehokas ja turvallinen. Sen käyttäminen edellyttää että käyttäjä osaa kirjoittaa kotisivun osoitteemme ”www.asteri.fi” selaimen sivun osoitekenttään. Silloin saadaan kotisivumme auki. Jos käyttäjä kirjoittaa sen esimerkiksi Googlen tai jonkun muun hakuluukkuun, ei välttämättä päästä kotisivullemme. Jos käyttäjällä on selaimena Firefox, niin käyttäjän täytyy osata käynnistää ladattu etätukiohjelma.
Jos ohjelma on asennettu ohjeidemme mukaisesti C-asemalle, onnistuu neuvontamme joustavasti neuvomaan erilaisissa tilanteissa. Ylläpitosopimukseen perustuvaan neuvontaan ei kuulu muulla tavalla asentamisen johdosta syntyvien tilanteiden ratkominen.
Ohjelmiston pääkäyttäjän vaihtuessa (asiakkaan työntekijä vaihtuu) asiakas vastaa uuden pääkäyttäjän opastamisesta ohjelman käyttöön joko itsenäisesti tai lähettämällä uuden pääkäyttäjän ohjelman käyttöä käsittävälle kursseille. Ylläpitosopimukseen ei sisälly ohjelman opettaminen uudelle työntekijälle.
Esimerkkejä neuvontapalvelun jakautumisesta
Neuvontapalvelumme palvelee ensisijaisesti ylläpitosopimusohjelmiin liittyvissä asioissa
Lisämaksusta tehtävät työt ovat sellaisia, jotka asiakas pystyy tekemään tai teettämään meiltä saamien ohjeiden perusteella.
Asia | Sisältyy | Lisämaksusta |
Yli 10 min kestävät puhelut, etätuet ja selvittämiset | x | |
Periaatteen selvittävä ohjelmaneuvonta | x | |
Ongelman syyn selvittäminen, jos syy Asteri ohjelmassa | x | |
Ratkaisumallin antaminen | x | |
Ratkaisumalliin perustuvan asian tekeminen asiakkaan puolesta | x | |
Selittäminen | x | |
Tekeminen | x | |
Linkin antaminen ohjeistukseen | x | |
Neuvotun asian tekeminen asiakkaan puolesta | x | |
Yksinkertaisen asian näyttäminen etätuella ensimmäisen kerran | x | |
Saman asian neuvominen useaan kertaan | x | |
Ohjelmapäivityksen asentaminen ensimmäisen kerran etätuella | x | |
Ohjelman päivittäminen toistuvasti asiakkaan puolesta | x | |
Ohjelman päivittäminen tai asentaminen muualle, kuin C-asemalle | x | |
Laskulomakesovituksen, tilinpäätösrungon tai tulostesovituksen koodauksen neuvominen | x | |
Laskulomakesovituksen, tilinpäätösrungon tai tulostesovituksen koodauksen tekeminen | x | |
Finvoice verkkolaskujen määrittely ja käyttöönotto | x | |
Selvittäminen, miksi verkkolasku ei löydä perille | x | |
Pankkiyhteysohjelman tms noutaman aineiston siirron opastaminen Asteriin, kun asiakas tietää missä tiedosto on | x | |
Pankkiyhteysohjelman tms noutaman aineiston siirron opastaminen Asteriin, kun asiakas ei tiedä missä tiedosto on | x | |
Asterin tallentaman tiedoston lähettäminen pankkiin, verottajalle tai työeläkelaitokselle etätuella. | x | |
Pankkiyhteysohjelman neuvonta ja sen selvittäminen, mistä kansiosta ohjelma lähettää tiedostot tai minne kansioon se tallentaa pankista noudetut tiedostot | x | |
Aineisto ei kelpaa / virhe aineistossa -vian tutkiminen, kun lähetetään aineistoa pankkiin tai viranomaistahoille | x | |
Asetusten määrittäminen asiakkaan puolesta etätuella palkkalaskelmien/laskujen lähettämiseksi sähköpostilla | x | |
Muun, kuin Asteri ohjelmien asentaminen | x | |
SQL-kyselyn laatiminen | x | |
Tilikartan ja -rungon muokkausohjeiden toimittaminen | x | |
Virheiden tutkinta, kun syy Asterin ulkopuolinen | x | |
Virka-ajan ulkopuolella tapahtuva neuvonta | x | |
Neuvonta suomenkielellä | x | |
Neuvonta jollakin muulla, kuin suomenkielellä | x |
Ohjelmapäivitykset ylläpitosopimusohjelmaan
Ylläpitosopimus kattaa oikeuden käyttää ohjelman uusinta versiota. Asteri Ohjelmat kehittää ohjelmia käyttäjiltä saadun palautteen perusteella. Uusin ohjelmapäivitys on noudettavissa Asteri Ohjelmien kotisivuilta. Kun merkittävä päivitys on valmistunut ja noudettavissa, tiedotamme siitä kotisivuillamme tai sähköpostilla.
Rajoituksia ohjelmien ylläpitosopimusten sisältöön
Tilaustenkäsittelyn, tehtäväseurannan ja monipankin neuvonta on aina maksullista riippumatta siitä, tehdäänkö neuvontaa tai selvittelytyötä puhelimitse tai sähköpostitse. Työasemasovelluksissa C-asemasta poikkeavien asennusten ohjelmatekninen neuvonta ja selvittelytyö on erikseen veloitettavaa ja pääasiallisesti asiakkaan mikrotuen vastuulla.
Tilaustenkäsittelyn, monipankin, johdon raportoinnin ja tehtäväseurannan ylläpitoon kuuluu vain ohjelmien tekninen tuotekehitys käytettävissä olevien resurssien puittessa.
Tapahtumat Netistä -ohjelman tiliotteiden tulkinnoissa priorisoimme yleisesti käytetyimpien pankkien tiliotteita, jotka ovat vakiomuotoisia. Muiden muotojen, pankkien, toimittajien ja ominaisuuksien osalta toteutukset tehdään kiireettöminä töinä. Kaikkia aineistoja ja toiveita aineistojen laajuudesta johtuen emme voi toteuttaa.
Ohjelmapäivityksien toimitustavaksi voi valita:
Postipäivittäjä: Ohjelmapäivitykset (Cd-levy ja ohjevihkonen) toimitetaan kerran vuodessa postitse. Postipäivittäjä voi ladata ohjelmapäivitykset ja käyttöohjeet Asteri Ohjelmien kotisivuilta.
Nettipäivittäjä: Ohjelmapäivityksistä tiedotetaan sähköpostitse tai kotisivujamme lukemalla. Nettipäivittäjä lataa ohjelmapäivitykset ja käyttöohjeet Asteri Ohjelmien sivuilta. Nettipäivittäjä ei saa automaattisesti postitse mitään materiaalia. Nettipäivittäjä voi erikseen tilata levykkeet tai päivitysohjeet postitse voimassaolevan hinnaston mukaisella hinnalla. (Nettipäivittäjän ylläpitosopimus on muuten sama kuin perinteinen postipäivittäjän ylläpitosopimus, mutta nettipäivittäjälle ei automaattisesti postiteta mitään).
Toimitusmaksu: postitse toimitetuista materiaaleista veloitamme minimissään hinnaston mukaisen toimitusmaksun.
Ylläpitosopimuksen tekeminen
Ylläpitosopimuksen voi tehdä ohjelman oston yhteydessä tai myöhemmin.
Ohjelman oston yhteydessä tehty ylläpitosopimus laskutetaan kalenterivuoden loppuun. Seuraavan vuoden ylläpitosopimus laskutetaan yhdessä erässä tammikuussa.
Myöhemmin tehtävä ylläpitosopimus:
Ylläpitosopimus laskutetaan koko kalenterivuodelta.
Ylläpitosopimuksen tekeminen yli vuosi sitten hankittuun ohjelmaan:
Vanhaan, yli vuoden käytössä olleeseen ohjelmaan ylläpitosopimuksen voi tehdä päivittämällä ohjelman ajan tasalle tilaamalla päivityksen päivityshinnalla ja tekemällä ylläpitosopimuksen ohjelmaan. Ylläpitosopimus laskutetaan kuluvalta vuodelta jäljellä olevien kuukausien osalta.
Ylläpitosopimuksen saattaminen takaisin voimaan:
Jos ohjelman ylläpitosopimus on irtisanottu, ylläpidon voi tehdä uudestaan tilaamalla maksullisen ohjelmapäivityksen ja tekemällä ylläpitosopimuksen. Luottotappiotilanteissa edellytämme ennakkomaksua.
Voimassaolo
Maksettu ylläpitosopimus on voimassa aina kalenterivuoden loppuun. Maksettua ylläpitosopimusmaksua ei palauteta, vaikka asiakas luopuisi ohjelman käytöstä kesken vuoden. Laskutusjakso on aina kalenterivuosi.
Eräiden ohjelmien, kuten Tapahtumat Netistä, käyttö edellyttää voimassaolevaa ylläpitosopimusta.
Sopimuksen irtisanominen
Ylläpitosopimus on voimassa kalenterivuoden loppuun. Maksettua ylläpitosopimusmaksua ei palauteta. Seuraavan vuoden ylläpitosopimus tulee irtisanoa 15.12. mennessä sähköpostilla tai kirjeitse Mikäli käyttäjä irtisanoo alkaneen vuoden ylläpitosopimuksen laskun saatuaan, veloitamme käsittelykulun laskun lähettämisen ja hyvityslaskun aiheuttamien kustannusten kattamiseen.
Mikäli Asteri Ohjelmilla on erääntynyttä saatavaa ylläpitosopimuksen tehneeltä käyttäjältä, on Asteri Ohjelmilla oikeus a) pidättyä ylläpitosopimusvelvoitteen toteuttamisesta asiakkaalle sekä b) irtisanoa ylläpitosopimus, jos laskun eräpäivästä on kulunut yli kuukausi.
Pidätämme oikeuden rajata palvelua tai yksipuolisesti irtisanoa ylläpitosopimus häiritsevän tai epäasiallisen käytöksen johdosta.
Asteri Ohjelmat pidättää oikeuden muuttaa ylläpitosopimuksen sisältöä ilman erillistä ilmoitusta. Maksuhetkellä voimassaoleva sopimus on voimassa sopimuskauden (enintään kalenterivuoden) loppuun.
Contract of maintenance in brief
Content of the contract:
- Customer service in Finnish
- Right to use the newest version of the program
Customer service
In Finnish language. Gives you solution models for the usage of the program.
Solutions can be given in phone, via email or as a link to a website explaining the subject.
All consultation, changing computer preferences, calls over 10 minutes and installing third-party software are not included and are invoiced according to our current hourly fee.
Lessons for our program can be purchased separately. Asteri Ohjelmat is not responsible to advice the user ”hand in hand”.
Remote assistance can be given to the program within the limits of maintenance contract free of charge.
FAQ, does maintenance contract include these?
Solving basic problems considering the program? Yes
Finding the cause of the problem? Yes
Giving a resolution model? Yes
Doing accounting for the customer? No
Advicing third-party software? No
Installing Asteri once to a C-drive with default settings? Yes
Installing Asteri to a network environment, such as server? No
Helping to move Asteri from an old computer to new one?
-Advicing it yes, doing it for you no.
Explaining document, that can be printed such as Balance sheet? Yes
Translating documents to foreign languages? No
Writing or editing a new SQL query? No, but can be adviced briefly
Installing a PDF-document printing program? No, but can be adviced
Software updates to programs with Contract of maintenance
The programs are being developed and upgraded all the time. New versions may come daily or rarely, depending on our coding cycle. Major updates are informed via email.
Contract of maintenance is invoiced in January for the whole year. If a program is purchased in the middle of the year, the contract of maintenance is invoiced for only the remaining months of the year.
The contract of maintenance is valid when paid in full to the end of the year. If customer wants to terminate the contract, it should be done before December 15th, or a fee according to our price list is charged.
If any invoice is overdued, Asteri Ohjelmat has the right to decline any software updates or give advice for the program.