Monipankin varmenteisiin liittyviä ratkaisuja
Allekirjoitusavainta ei ole ladattu
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa.
Allekirjoitusavainta ei ole ladattu
Tarkista asiakasvarmenteesta, että siellä on avaimen kuva ja teksti ”Sinulla on yksityinen avain, joka vastaa tätä varmennetta”. Käynnistä certmgr.msc / Henkilökohtainen / Varmenteet / kaksoisnapsauta asiakasvarmennetta / tarkista, että Yleiset välilehdellä näkyy avain ja teksti ”Sinulla on yksityinen avain, joka vastaa tätä varmennetta”
Tässä alla on kuva vajaasti siirretystä varmenteesta. Koska varmennetta siirrettäessä ei aikanaan siirretty myös yksityistä avainta, sen puute näkyy nyt kun varmenteella ollaan uusimassa uutta varmennetta:
Jos olet siirtänyt varmenteen toiselta koneelta, tee siirto uudestaan siten, että siirrä myös yksityinen avain. Katso ohjeet sivulta Varmenteiden siirto toiselle koneelle ja noudata ohjeita tarkasti. Siirtäessäsi laita ohjeiden mukaan pallura kohtaan (*) Kyllä. Vie yksityinen avain.
X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui
Noudettaessa OP:n varmennetta, ohjelma saattoi herjata
X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui. Käytetyllä varmenteella on luottamusketju, jota ei voi varmentaa. Vaihda varmenne tai muuta certificateValidationMode-arvoa. Vaadittu varmenne ei ole voimassa järjestelmän nykyisen kellonajan tai allekirjoitetun tiedoston aikamerkinnän mukaan.
Description :X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui. Käytetyllä varmenteella on luottamusketju, jota ei voi varmentaa. Vaihda varmenne tai muuta certificateValidationMode-arvoa. Vaadittu varmenne ei ole voimassa järjestelmän nykyisen kellonajan tai allekirjoitetun tiedoston aikamerkinnän mukaan.
numero:5
rutiini: PankkiOp / LataaVarmenne
tai
X.509-varmennetta ei löydy seuraavilla hakuperusteilla: StoreName CertificateAuthority, StoreLocation CurrentUser, FindType FindBySubjectName, FindValue OP Services CA V2.
Description :X.509-varmennetta ei löydy seuraavilla hakuperusteilla: StoreName CertificateAuthority, StoreLocation CurrentUser, FindType FindBySubjectName, FindValue OP Services CA V2.
numero:5
rutiini: PankkiOp / LataaVarmenne
Kun olet Noutanut OP:n varmenteen, lisää uusi varmenne käsin asiakastietoihin
siirry asiakastiedot - välilehdelle
napsauta [Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot]
Täydennä asiakastiedot varmenteelle
tarvittaessa poista vanha varmenne
napsauta [Tallenna asiakastietojen muutokset]
Päivitä monipankki uusimpaan versioon ja toimi yo. ohjeiden mukaan
Jos virhe jatkuu,
varmista, että monipankin versio on 9.10.2024 tai uudempi
tarkista varmennesäilöstä (certmgr.msc)
Henkilökohtaiset / SOAP for WS, että se on voimassa
Keskitaso / OP WS CA V3, että se löytyy ja on voimassa
Ratkaisuja monipankin antamiin virhepalautteisiin
Yleisimpiä resposecode ja responsetext -palautteita.
Koodi | Selite | mahdollisia syitä |
---|---|---|
00 | OK | |
05 | Tuntematon sovelluspyyntö | |
12 | Aineiston muodollinen tarkistus epäonnistui | Onko AineistoRyhmänTunnisteEräsiirrossa annettu? |
21 | Aineiston pakkaus viallinen | |
24 | Content not found | Aineistoja ei ole valitulla jaksolla |
25 | Aineisto ei ole sallittu | |
26 | Tekninen virhe Technical error | Pankin päässä WS kanavassa häiriö |
27 | Aineistoa ei voitu poistaa | |
30 | Tunnistus epäonnistui | Onko tili lopetettu? |
32 | Kaksoislähetys ”duplikaatti” |
Virheilmoituksia
Sender not permitted, lähettäjällä ei ole valtuuksia lähettää tätä aineistoa
1. Tarkista pankin kanssa, että sopimukset on ruksittu oikein eikä täppä puutu jostain kohdasta (tämä on yleisin syy virheeseen)
2. Tarkista maksupalvelutunnus, yleensä se on 0 + Y-tunnus, esim. jos Y-tunnus on 7061415-5, niin maksupalvelutunnus on 070614155
3. Tarkista, että maksajan tili on samassa pankissa kuin asiakastiedot välilehdellä on valittu. Siis siten, että jos maksajan tili on Nordeassa, myös asiakastiedot välilehdeltä on valittu Nordea
Suojattua kanavaa ei voitu määrittää SSL/TLS:lle käyttämällä valtuuksia wsk.op.fi. —> System.Net.WebException: Pyyntö keskeytettiin: SSL/TLS-suojatun kanavan luonti ei onnistu.
Päivitä tietokone tukemaan TLS 1.2 protokollaa, ks ohje.
Certificate revoked (from client)
Syy:
Pulmailmoitus tarkoittaa, että varmenne on revokoitu eli suljettu pankissa jostain syystä.
Ehkä olet itse pyytänyt sulkemista, kun olet epäillyt väärinkäytöstä.
Taikka varmenne on suljettu muusta syystä.
Ratkaisu:
Ota yhteyttä pankkiin ja pyydä, että he laittavat varmenteen uudelleen ensinoudettavaksi. Sitten nouda varmenne Asteri Monipankilla.
Lopuksi tarkista mmc/certmgr:llä, että Henkilökohtaiset-säilössä on ko. asiakkaan ko. pankin varmenne vain kertaalleen. Tarvittaessa poista niistä vanhempi, toimimaton varmenne.
Ehkä tarvitset myös toimivan varmenteen sormenjäljen, jonka saat kun napsautat varmenteen auki ja menet Tiedot-välilehdelle alimpaan tietoon eli Allekirjoitukseen. Kopioi se Asteri Monipankin Asiakastiedot-välilehdelle Sormenjälki-sarakkeeseen.
Content not found -pulma, ResponseCode 24
Syy 1: Valitsemallasi jaksolla ei ole uusia noutamattomia aineistoja tai aineistoja lainkaan
Ratkaisu 1: Tarkista, että valitsemasi jakso ja on ok ja aineistotyyppi sellainen, että näitä aineistoja muodostuu,
Syy 2: Content not found -pulma on suomeksi ”sisältöä ei löydy”. Pulma tulee Sinulla jo Asiakastiedot-taulukossa, kun ohjelma etsii Sinulle sallitut Nordean aineistotyypit. Jotenkin tilanne viittaisi siihen, että pankki ei ole edes aktivoinut sopimuksenne mukaisia aineistotyyppejä käyttöön.
Ratkaisu 2: Ota yhteyttä pankkiin ja pyydä, että he aktivoivat sopimuksen mukaiset tyypit
Virheilmoitus:
Vastaussanoman sisältötyyppi text/xml; charset=UTF-8 ei vastaa sidonnan sisältötyyppiä (text/xml; charset=iso-8859-15).
Jos käytät mukautettua koodausta, varmista, että IsContentTypeSupported-metodi on toteutettu oikein. Vastauksen ensimmäiset 1024 tavua:
Ratkaisu:
(Ålandsbanken / Account Statement)
Nouda tiliotteet yksi kerrallaan
Valitse rivi, jolla noudettava tiliote ja napsauta ”Nouda tiedosto xxx”
Älä käytä ”Nouda kaikki samaan tiedostoon”
Puutteelliset asiakastiedot, Schema validation failed.
Ratkaisu:
Täydennä AineistoryhmänTunnusEräsiirrossa.
Incorrect due date
Ratkaisu:
Aineiston maksupäivä on virheellinen, yleensä menneisyydessä. Korjaa maksupäivä olemaan tänään tai tulevaisuudessa.
Etäpalvelin palautti virheen: (503) Palvelin ei ole käytettävissä
Ratkaisu:
Käytössäsi on vanhentunut pankkivarmenne. Päivitä ohjelma uuteen versioon.
Kohteessa (pankin ws-liikennöintikanavan osoite, esimerkiksi samlink.fi/services/CorporateFileService) ei ollut kuuntelevaa päätepistettä, joka olisi voinut hyväksyä sanoman. Syynä on usein virheellinen osoite tai SOAP-toiminto. Lisätietoja on mahdollisen InnerException-kuvauksen yhteydessä.
Syy: Monipankin ja pankin välinen liikennöinti ei onnistu. Yleensä kyseessä on tilapäinen häiriö yhteydessä tai pankin ws-kanavassa.
Ratkaisu: Tarkista, että nettiyhteytesi on toiminnassa. Liikennöintiä voi häiritä VPN-yhteys, kuten F-Securen Freedome tai pankkitoimintojen suojaus: jos olet kirjautunut nettiselaimella pankkiin, kirjaudu ulos pankista ja sulje nettiselain. Pankin WS-kanavassa voi olla tilapäinen häiriö tai huoltotyö: kokeile lähettämistä muuna ajankohtana.
Palvelin palautti virheellisen SOAP-virheen. Lisätietoja on InnerException-kohdassa.
Tarkista tietokoneesi päiväys ja kellonaika. Todennäköisesti päivämäärä on virheellinen tai kellonaika eroaa todellisesta, pankin ws-kanavan kellonajasta.
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Virheilmoitus esiintyy tilanteissa, joissa varmenne ei toimi odotetulla tavalla. Syitä voi olla useampia.
- Valittu väärä aineistotyyppi
Tarkista, toimiiko monipankkiohjelmassa aineistojen nouto ja lähetys. Jos vain toinen ei toimi, olet todennäköisesti lähettämässä monipankilla aineistoa ja valinnut väärän aineistomuodon: esimerkiksi yrität lähettää maksuaineistoja laskuttajailmoituksina.
- Pankin ws-kanavassa on tilapäinen häiriö
Kokeile liikennöintiä muutaman tunnin kuluttua tai seuraavana päivänä.
- Varmenne on vanhentunut tai useamman laitteen ympäristössä uusittu toiselle laitteelle
Tarkista varmenteen voimassaolo ja onko varmenne uusittu toiselle laitteelle, mutta ei ole vielä kopioitu käyttämällesi työasemalle. Jos varmenne on uusittu yhdellä laitteella, se pitää kopioida esimerkiksi MMC:llä kaikille muillekin työasemille.
- Pankin pankkivarmenne on uusittu
Virheilmoitus esiintyy myös tilanteissa, joissa pankkikohtainen varmenne on vanhentunut. Jos pankkiryhmä on monipankin ylläpidon piirissä, pyrimme toimittamaan päivityksen varmenteen vanhentumisen tai vaihtumisesta saadun tiedon jälkeen mahdollisimman pikaisesti. Kaikkia muuttuvia pankkivarmennemuutoksia ei välttämättä voida toteuttaa.