Asteri Monipankki Pankkiyhteysohjelma - muutoshistoria
Versio:9.10.2024
Jos ohjelma huomauttaa varmenteen vanhenemisesta, uusi se 'Asiakastiedot' välilehdellä
1. Tarkista, minkä pankin ja mahdollisesti yrityksen varmenteesta kyse
2. Siirry Asiakastiedot välilehdelle
3. Siirry sille riville, jossa uusittava varmenne on
4. Napsauta [Asiakasvarmenteen uusiminen]
5. Toimi ohjeiden mukaan
Versio:23.9.2024
********************************
*** OP, Varmenteen nouto ***
********************************
Noudettaessa OP:n varmennetta, ohjelma saattoi herjata
X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui. Käytetyllä varmenteella on luottamusketju, jota ei voi varmentaa. Vaihda varmenne tai muuta certificateValidationMode-arvoa. Vaadittu varmenne ei ole voimassa järjestelmän nykyisen kellonajan tai allekirjoitetun tiedoston aikamerkinnän mukaan.
Description :X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui. Käytetyllä varmenteella on luottamusketju, jota ei voi varmentaa. Vaihda varmenne tai muuta certificateValidationMode-arvoa. Vaadittu varmenne ei ole voimassa järjestelmän nykyisen kellonajan tai allekirjoitetun tiedoston aikamerkinnän mukaan.
numero:5
rutiini: PankkiOp / LataaVarmenne
tai
X.509-varmennetta ei löydy seuraavilla hakuperusteilla: StoreName CertificateAuthority, StoreLocation CurrentUser, FindType FindBySubjectName, FindValue OP Services CA V2.
Description :X.509-varmennetta ei löydy seuraavilla hakuperusteilla: StoreName CertificateAuthority, StoreLocation CurrentUser, FindType FindBySubjectName, FindValue OP Services CA V2.
numero:5
rutiini: PankkiOp / LataaVarmenne
Kun olet Noutanut OP:n varmenteen, lisää uusi varmenne käsin asiakastietoihin
siirry asiakastiedot - välilehdelle
napsauta [Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot]
Täydennä asiakastiedot varmenteelle
tarvittaessa poista vanha varmenne
napsauta [Tallenna asiakastietojen muutokset]
Versio:13.9.2024
Ei enää huomauta vanhentuneista ja käytöstä poistuneista OP:n keskitason varmenteista OP WS CA V2 sekä OP Services CA V2
Versio:8.8.2024
***************
*** OP ****
***************
OP uusi allekirjoitusvasmenteen 'SOAP for WS' tänä aamuna, josta syystä mm. tiliotteiden noutaminen ilmoitti
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Tämän ohjelmaversion mukana asentuu uusittu varmenne
Soap for WS = allekirjoitusvarmenne, joka tulee pankin paluuviestissä tästä alkaen
Linkkejä OP:n WS kanavaan liittyen
Ajankohtaista OP:n pankkiyhteyskanavasta
https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/yhteyskanavat
Varmennepalvelu (ladattavat varmenteet)
https://www.op.fi/yritykset/maksuliike-ja-kassanhallinta/yrityksen-sahkoiset-palvelut/yrityksen-pankkiyhteyskanava/varmennepalvelu
Tekninen dokumentaatio pankkiyhteyskanavan ylläpitoon
https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/ladattavat-asiakasohjeet
Versio:10.6.2024
Nordean tuki monipankissa on päättynyt jo aiemmin
Lisätty vinkki, miten ohjelman huomautuksen Nordean vanhentuvasta tai vanhentuneesta varmenteesta saa pois
Poista Asiakastiedot-välilehdeltä Nordean rivi siirtymällä sille, painamalla Delete ja tallentamalla asiakastiedot.
Versio:13.5.2024
***********************************
*** Handelsbanken -> OmaSp ***
*** su 1.9.2024 ***
***********************************
Handelsbanken on sopinut myyvänsä pk-yritysliiketoimintansa Oma Säästöpankille (OmaSp).
Kaupan toteutuessa Handelsbankenin pk-asiakkaiden palvelut siirretään OmaSp:lle la-su 31.8.-1.9.2024.
Siirto toteutuu kaikkien siirtyvien asiakkaiden osalta samanaikaisesti ilman siirtymäaikaa.
OmaSp on kertonut OmaSp:lle siirtyvän asiakkaan WS-yhteyssopimuksesta seuraavaa:
WS-yhteyssopimus siirretään Handelsbankenista OmaSp:lle ellei asiakkaalle toisin ilmoiteta.
WS-yhteyden käyttäjätunnus, varmenne ja WS-yhteyden kanavanumero siirtyvät OmaSp:hen.
Varmenteen siirto tarkoittaa, että asiakas jatkaa Handelsbankenin myöntämän varmenteen käyttöä OmaSp:n WS-yhteydessä.
Handelsbankenin varmenne on uusittava OmaSp:n varmenteeksi myöhemmin siirron jälkeen.
Tämä on toteutettu Asteri Monipankkiin seuraavasti:
Jos käytät HB:n varmennetta OmaSp:iin, ruksaa siirron tapahduttua 1.9.2024 jälkeen asetuksista kohta "[x] Liikennöi Handelsbankenin varmenteellla OmaSp:iin" ja käynnistä ohjelma uudelleen
Kun yo. kohta on valittu, ohjelma käynnistyessään muuttaa asiakastietoihin "Pankki" kohtaan "Handelsbanken" tilalle "OmaSp", jolloin tällä varmenteella liikennöidään OmaSp:iin Handelsbankenin sijaan.
Tarkemmt tiedot pankkien sivuilta
https://www.omasp.fi/siirtyville-yritysasiakkaille
https://www.handelsbanken.fi/fi/omasp/oma-saastopankkiin-siirtyvat-pk-yritykset
https://samlink.fi/fi/ohjelmistopalvelut/
Versio:22.3.2024
Samlink pankit (POP, Sp, OmaSp, Aktia, Handelsbanken) ilmoittivat tänä aamuna
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Päivitä ohjelma tähän versioon, niin asia ratkeaa
HUOM: jos olet lähettänyt aineistoja pankkiin, tarkista pankista, lähtikö aineisto yo. virheilmoituksesta huolimatta
Tässä versiossa on tuki Samlinkin uusitulle palveluvarmenteelle SEPAWEBS
Versio:11.3.2024
Kuluttajalaskun Vastaanottoilmoitus selväkielikseksi tulosti aiemmin vain yhden SellerInvoiceIdentifier kentän, vaikka niitä olisi ollut kaksi. Nyt tulostaa molemmat
****************************************************
*** Muistion (Notepad) sijaan toinen ohjelma ***
****************************************************
Monipankki avaa joitain tiedostoja Muistioon (Notepad)
Nyt voit määrittää vaihtoehtoisen ohjelman Asetukset / [x] Käytä Muistion (Notepad) sijaan ohjelmaa [ohjelman käynnistyspolku]
Versio:21.2.2024
Tutkittu Ålandsbanken ws kanavan toimintaa
Versio:14.2.2024
Eräissä tilanteissa Ålandsbanken saattoi herjata:
Vastaussanoman sisältötyyppi text/xml; charset=UTF-8 ei vastaa sidonnan sisältötyyppiä (text/html; charset=iso8859-15)
jos käytät mukautettua koodausta, varmista että IsContentTypeSupported -metodi on toteutettu oikein.
Versio:29.1.2024
Nordean tuki Monipankissa päättyi syksyllä 2023 Nordean siirryttyä SHA256 salaukseen
Poistettu Nordean keskitason varmenteeseen liittyvä vanhenemishuomautus
Versio:8.12.2023
Finvoice verkkolaskujen tarkastelussa valinta "Laskujen luettelo Muistioon" näytti asiakkaan aineistolla kahdessa laskussa väärää summaa, koska
toisessa laskuista asiakkaan nimessä oli /
toisessa laskuista laskun numerossa oli /
toiminto, joka näyttää laskujen luettelon muistiossa, poimi tiedot siten, että kentät on eroteltu / -merkeillä luottan, ettei / merkki esiinny kenttien tiedoissa
parannettu poimintaa tuolta osin
Versio:3.12.2023
*******************************
*** Vuosipäivitys 2023 ****
*******************************
https://asteri.fi/monipankin-vuosipaivitys/
https://asteri.fi/category/asteri-ohjelmat/pankkiyhteys/
Versio:3.12.2023
Aktia RA-kysely näytti reaaliaikakyselyn lopussa saldopäivämääränä vanhimman tapahtuman päivämäärän
Nyt näyttää otsikkorivillä olevan tapahtumapäivämäärän, joka näytti olevan se pvm, jolloin kysely tehtiin
Versio:6.9.2023
Tutkittu ao. pulmaa, joka esiintyy satunnaisesti muutamalla käyttäjällä:
System.Data.OleDb.OleDbException (0x80004005):
Tietokantaa "" ei voi avata. Se ei ehkä ole tietokanta, jonka sovelluksesi tunnistaa, tai tiedoston on vioittunut
rutiini: globalit / tapahtumalokiin
Mahdollisia syitä:
Lokitiedosto c:\asterimp\mplog.mdb ei voi kirjoittaa, se on joko lukittu jollekin muulle ohjelmalle tai vioittunut
c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto on vioittunut.
Mahdollisia ratkaisuja:
Poista tai uudelleennimeä c:\asterimp\mplog.mdb tapahtumalokitiedosto
Luo uudestaan c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto ja anna ensimmäiselle riville jokin järkevä nimi
Suorita Monipankki järjestelmänvalvojana -> Napsauta SHIFT pohjassa käynnistyskuvaketta ja valitse "Suorita järjestelmänvalvojana"
Tarkista, ettei Monipankki ole käynnissä useaan kertaan -> vie kohdistin Windowsin alaosaan mp kuvakkeen päälle ja tarkista, montako ilmentymää pullahtaa näkyviin
Tarkista, ettei jokin virustorjuntaohjelma tarkasta tai estä käyttämästä Monipankin tiedostoja -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi
Tarkista, ettei jokin automaattinen varmuuskopiointi tai pilveenpeilaus-ohjelma ryhdy kopioimaan Monipankin tiedostoja Monipankin ajon aikana -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi
Virheilmoitus tulee, jos tapahtumalokitiedostoon ei voi kirjoittaa tapahtumaa.
Virheilmoituksella ei ole vaikutusta siihen, onnistuiko lähetys tai vastaanotto. Sen tiedon ohjelma näyttää yo. pulmailmoituksen jälkeen
Versio:25.8.2023
Virhelokin tallennus
jos ohjelmassa tulee Pulma, se tallentuu virhelokiin c:\asterimp\virheloki.txt
jos aineiston lähetyksessä tulee pulma, tulee huomautus tarkistaa pankista, menikö aineisto silti perille ja lähtevätkö maksut pulmasta huolimatta tililtä
Versio:21.8.2023
Parannettu viitemaksut-tiedoston tallentumista tilanteessa, jossa noudetaan usean yrityksen viitemaksuaineisto (KTL, konekielinen tapahtumaluettelo) kertanoutona
Aiemmin saattoi tiedoston alkuun ensimmäiselle riville tallentua 2 ylimääräistä merkkiä (BOM), esim. viitemaksuaineiston erätietueen ensimmäistä merkkiä (numeroa 3) edelsi 2 ylimääräistä merkkiä
Aiemmin saattoi ääkkösissä (åäöÅÄÖ) olla pulmia
Versio:16.6.2023
Nordea on siirtymässä Q3/2023 SHA256 allekirjoitukseen, jolle ei ole tukea Monipankissa
Nordean uudet asiakasvarmenteet myönnetään SHA256 allekirjoitusta tukevina, josta syystä ne eivät toimi Monipankissa
Lisätty tästä huomautuksia sekä asetus hiljentää huomautus Nordean henkilökohtaiset-varmenteen vanhenemisesta asetukset / [ ] älä huomauta Nordean varmenteen vanhenemisesta
Versio:28.4.2023
Samlink pankit ilmoittivat tänä aamuna
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Päivitä ohjelma tähän versioon, niin asia ratkeaa
HUOM: jos olet lähettänyt aineistoja pankkiin, tarkista pankista, lähtikö aineisto yo. virheilmoituksesta huolimatta
Tässä versiossa on tuki Samlinkin uusitulle palveluvarmenteelle SEPAWEBS
Versio:20.4.2023
Työntekijän nimi on yleensä c:\asterimp\ttnimi.oma tiedostossa
jos tiedosto on tyhjä, nimeksi asetetaan nyt xx
Versio:13.4.2023
Lisätty pulma-ikkunaan mahdollisuus kopioida virheilmoitus leikepöydälle
Versio:12.4.2023
Yhdellä asiakkaallamme esiintyy satunnaisesti ao. pulma. Muilla käyttäjillä toimii ok.
System.Data.OleDb.OleDbException (0x80004005):
Tietokantaa "" ei voi avata. Se ei ehkä ole tietokanta, jonka sovelluksesi tunnistaa, tai tiedoston on vioittunut
rutiini: globalit / tapahtumalokiin
Mahdollisia syitä:
Ohjelma on käynnissä useaan kertaan
Virustorjunta tai automaattinen varmuuskopiointi pitää tietokantoja varattuina
Lokitiedosto c:\asterimp\mplog.mdb on vioittunut
c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto on vioittunut.
Ohjelmalla ei ole käyttöoikeuksia tiedostoihin
Mahdollisia ratkaisuja:
Suorita Monipankki järjestelmänvalvojana -> Napsauta SHIFT pohjassa käynnistyskuvaketta ja valitse "Suorita järjestelmänvalvojana"
Tarkista, ettei Monipankki ole käynnissä useaan kertaan -> vie kohdistin Windowsin alaosaan mp kuvakkeen päälle ja tarkista, montako ilmentymää pullahtaa näkyviin
Tarkista, ettei jokin virustorjuntaohjelma tarkasta tai estä käyttämästä Monipankin tiedostoja -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi
Tarkista, ettei jokin automaattinen varmuuskopiointi tai pilveen-peilaus-ohjelma ryhdy kopioimaan Monipankin tiedostoja Monipankin aikana -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi
c:\asterimp\mplog.mdb on lokitiedosto. Nimeä se uudelle nimelle tai poista kokonaan
Luo uudestaan c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto ja anna ensimmäiselle riville jokin järkevä nimi
Lisätty vaihe-ilmaisin ja kutsumuuttujien sisältö ym. rutiinin pulma ikkunaan pulman selvittämiseksi
Versio:14.3.2023
Aktia RA / Tilitapahtumakyselyn visualisointi. Tehty ja testattu sellaisella aineistolla, jossa yhden tilin tapahtumat.
Versio:17.2.2023
Finvoice tarkastelu valintalistalla näyttää nyt myyjän nimen ääkköset åäö, aiemmin salmiakkikysymysmerkki
Julkaistu 15.2.2023 tehdyt muutokset Nordeasta joukkonoudettavien Finvoice laskujen ääkkösiin (sama kuin 17.2.2023, klo 11:30 versio
Versio:15.2.2023
Tässä versiossa on parannettu OP:sta ja Nordeasta joukkonoudetuissa Finvoice verkkolaskuissa esiintynyt tilanne, jossa åäö kirjaimet ovat muuttuneet syheröksi (UTF-8 koodatuiksi)
Muut pankit noudattavat alhaalla keskellä olevaa POP/Sp/SHB/Aktia merkistövalinta
Noudettaessa OP:sta Finvoice laskuja [Nouda kaikki samaan tiedostoon] painikkeella, åäö kirjainten tilalle tuli syheröä (UTF-8 merkistöä)
Jos tiedostot noudettiin yksitellen [Nouda tiedosto 542316087], åäö tuli ok
Tämä versio tallentaa pakotetusti Finvoicet ISO-8859-15 koodauksella, kun pankkina OP tai Nordea ja kun nouto tehdään valinnalla "Nouda kaikki samaan tiedostoon"
Versio:13.2.2023
Aineiston lähetys: vaikka tulisi herja
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu
The incoming message was signed with a token which was different from what used to encrypt the body. This was not expected
aineisto voi olla silti lähtenyt pankkiin -> varmista asia soittamalla pankin maksuliikeneuvontaan
Lisätty ym. huomautus lähetyksen pulmailmoitukseen
Jos c:\asterimp\ttnimi.oma tiedosto puuttui, ohjelma ei lokittanut lähetystä / noutoa, vaan herjasi Polun c:\asterits\ttnimi.oma osaa ei löytynyt"
Herjasta huolimatta aineisto on saattanut lähteä pankkiin -> Tarkista asiaa pankin maksuliikeneuvonnasta
Parannettu ohjelmaa: jos ttnimi.oma tiedostoa ei ole, käyttää oletusnimeä xx
Parannettu pain.002.001.03 maksupalauteaineiston tulkkaantumista selväkieliseksi
******************************************************************
*** Ennakkotieto Samlink pankeista ***
*** Säästöpankit, POP Pankit, OmaSp, Handelsbanken, Aktia ***
******************************************************************
Samlink lopettaa 1.5.2023 alkaen tuen eräille tähän asti käytössä oleville salausprotokollille
1.5.2023 alkaen liikennöinti Samlink pankkeihin (Säästöpankit, POP Pankit, OmaSp, Handelsbanken, Aktia) edellyttää
TLS 1.2 salausprotokollan sekä jonkin seuraavista salausmenetelmistä
TLS13-AES128-GCM-SHA256/TLS1.3
TLS13-AES256-GCM-SHA384/TLS1.3
ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256/TLS1.2
ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384/TLS1.2
Testihavaintoja:
Windows 11 koneella otettu yhteys toimi ok, kun koneelle oli asennettu TLS 1.2 korjauspaketti (sama kuin OP tarvitsee)
TLSv1.2 ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256
TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256 = Microsoftin dokumenteissa oleva Cipher Suite String
https://asteri.fi/op-ws-kanava-tls-1-2/
Windows 7 koneella otettu yhteys ei toimi. Se liikennöi ei-tuetulla salausmenetelmällä TLS 1.2 ECDHE-RSA-AES128-CBC-SHA.
Samlinkin kommentti: Jos AES128 pohjana, tuettu cipher suite on: ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256
Testaamatta tämä:
https://learn.microsoft.com/en-us/security-updates/SecurityAdvisories/2015/3042058
To add cipher suites, use the group policy setting SSL Cipher Suite Order under
Computer Configuration > Administrative Templates > Network > SSL Configuration Settings
to configure a priority list for all cipher suites you want enabled.
Tutkimatta tämä
https://support.microsoft.com/en-us/topic/update-to-add-new-cipher-suites-to-internet-explorer-and-microsoft-edge-in-windows-548427db-ed06-5521-fe8b-d525ab573022
gpedit.msc
tietokoneasetukset / hallintamallit / verkko / SSL-kokoonpanoasetukset
Cipher suites
https://www.howsmyssl.com/
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/secauthn/cipher-suites-in-schannel?source=recommendations
Lisätietoa:
https://samlink.fi/wp-content/uploads/2023/01/Samlink_Ohjelmistotalotiedote_01_2023-1.pdf
https://samlink.fi/ohjelmistopalvelut/
Versio:8.2.2023
*************************************
*** Ajanjakso / nouda pankista ***
*************************************
Nyt voit määrittää asetuksissa, mitä tarjotaan noudon ajanjaksoksi
(*) edellinen kuukausi
( ) tyhjä
( ) edelliskerran ajanjakso
Versio:6.2.2023
*************************************
*** Finvoice åäö -> ??? ***
*** esim. Mäkinen -> M?kinen ***
*************************************
Tutkittu tilannetta, jossa joissain tilanteissa laskun saajilla åäö kirjaimet näkyvät kysymysmerkkeinä (åäö -> ???)
Parannettu ohjelmakoodin laatua, jotta ääkköset näkyisivät kaikissa tilanteissa vastaanottajilla oikein
Versio:27.1.2023
Visualisoidessaan TITO tiliotteita, jos noudetussa tiedostossa on useampia tiliotteita, aloittaa jokaisen tiliotteen sivunumeroinnin numerosta 1
Versio:19.1.2023
******************************************
*** Yksittäismaksu ***
*** maksupalvelutunnuksen poiminta ***
******************************************
Yksittäismaksun maksupalvelutunnus poimitaan seuraavasti:
Pohjaksi asetetaan asiakastiedot-välilehdellä valittuna olevan pankin kohdalta 0 + Y-tunnus ilman väliviivaa (ns. paras arvaus)
Pankki antaa maksupalvelutunnuksen
Se voi olla mitä vain, yleensä kuitenkin Y-tunnus ilman väliviivaa, jota ennen tai jälkeen on 0
60% todennäköisyydellä se on 0 + Y-tunnus ilman väliviivaa
Jos maksajan tiedoista löydetään sellainen tieto, jossa BIC vastaa valittua pankkia (esim. valittu Aktia ja maksajan tiedoissa HELSFIHH) ja Y-tunnus vastaa asiakastiedoissa valitun rivin Y-tunnusta,
vaihdetaan maksupalvelutunnukseksi maksajan tiedossa oleva
asetetaan maksajan IBAN maksajan tiedoista löytyneeksi
Jos ei löydetty maksajan tiedosta BIC ja Y-tunnus täsmäävää tallennettua maksajan tietoa,
etsitään aiemmista maksuista, löytyykö niistä maksua, jossa BIC ja Y-tunnus vastaavat asiakastiedot-välilehdellä valittuna olevaa riviä
jos löytyi
vaihdetaan maksupalvelutunnukseksi maksajan tiedossa oleva
asetetaan maksajan IBAN maksajan tiedoista löytyneeksi
Versio:18.1.2023
**************************
*** OP TLS 1.2 ***
**************************
Lisätty OP:n varmenteen noutoon virhepyydys ja linkki TLS 1.2 sivulle, jos TLS 1.2 asetusta ei ole tehty
https://asteri.fi/op-ws-kanava-tls-1-2/
**************************
*** Yksittäismaksu ***
**************************
Miksi yksittäismaksuna tehdystä maksusta ei näy pankin tapahtumissa saajan nimiä kun tarkastelin samana päivänä nettipankissa pankkitilin tapahtumia?
Se johtuu siitä, että pankki tai pankin kanssa tehty sopimus joko noudattaa tai ei noudata BtchBookg : BatchBooking ohjausta
SEPA maksuissa BatchBooking määrittää, näytetäänkö maksuerä nippuna vai puretaanko yksittäiset maksut tilitapahtumiin.
BtchBookg = false -> maksut eritellään saajittain (Ahkera Asiakas Oy)
BtchBookg = true -> maksut näytetään nippuina (Lähtevät maksut 1 kpl)
Pankit voivat oman päätöksensä mukaan valita, noudattavatko yllä olevaa määritystä
Tutkittu tilannetta:
Tehty yksittäismaksu Aktian tililtä
Aktian tilitapahtumissa maksu näkyy "Lähtevät maksut 1 kpl" mutta tapahtumissa ei näy tietoa, kenelle maksu on mennyt
Perehdytty eräiden pankkien dokumentaatioon
Pankista riippuen pankki noudattaa tai ei noudata BtchBookg : BatchBooking ohjausta
Pankin kanssa tehdyllä sopimuksella voi joissain pankeissa valita, näytetäänkö nippuna vai yksittäismaksuina
Aktian dokumentin "Outgoing payments, Service description, Pain.001.001.02" mukaan BtchBookg Not Used
https://www.aktia.fi/docs/default-source/yritysasiakkaat/maksuliikenne/outgoing-payments-pain.001-version-02.pdf?sfvrsn=1299dac7_13
Nordean dokumentin mukaan <BtchBookg>true</BtchBookg>, <BtchBookg>false</BtchBookg> olisi tuettu
https://www.nordea.fi/Images/58-81977/yrityksen_maksut_esimerkkiliite2.pdf
OP:n dokumentin "OPn C2B -PALVELUT, Pain 2 - Versio, Maksuliiketuotteet" dokumentin mukaan BtchBookg ei käytössä, veloitustavasta (nipussa tai yksitellen) sovitaan palvelusopimuksella.
https://www.op.fi/documents/20556/21977227/C2B-maksujen-palvelukuvaus-pain-02/c1d9edad-736a-4151-920d-06c926fc87b8
Versio:13.1.2023
Aktia Pankissa oli viitemaksuaineiston muodostumisessa häiriö. Aineisto näkyi muodostuneena ja noudettavissa olevana sekä WS kanavassa että nettiselaimen kautta aktia.fi -palvelussa
Kun aineiston nouti, se oli tyhjä, josta syystä monipankki herjasi:
Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää sekä
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa. Tiedostoa c:\asterimp\noudetut\Atsoft_Oy_Mäkinen_Aktia_OP_2023-01-13.txt ei löytynyt
Tämä tilanne tuli ensimmäisen kerran vastaan.
Parannettu Aktian noutoja siten, että nyt ohjelma ilmoittaa em. tilanteessa
Virhe pankissa. Aineistoa f46ddbb31d47fae6c78f5a4dd05d36cd / OP / 2023-01-13T01:23:49.114+02:00 / Aktia / 0705493-3 ei ole muodostunut
**************************
*** Yksittäismaksu ***
**************************
Kun valitaan "Luo yksittäismaksu" asettaa Lähetettävän aineiston Aineistotyypiksi
Nordea NDCORPAYS / Yrityksen maksut (XML)
OP pain.001.001.02 / SEPA-maksu C2B-muodossa
Aktia XL / SEPA-XML ¿tilisiirto pain.001.001.02 ja .03
muut ei muuta aineistotyyppiä
Versio:5.12.2022/2
Korjattu: Kun avaa yksittäismaksun [Luo yksittäinen maksu] ja jos yksittaismaksut kansiota tai sen alakansiota, ohjelma kaatui virheilmoitukseen Polun c:\asterimp\lahetettavat\yksittaismaksut\maksupohjat osaa ei löytynyt
Korjattu: Kun avaa yksittäismaksun [Luo yksittäinen maksu] ja jos asiakastiedot-välilehti oli tyhjä, ohjelma kaatui virheilmoitukseen 'Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää'
Versio:4.12.2022
**************************
*** Yksittäismaksu ***
**************************
Lisätty yksittäismaksuun toimintoja, mm.
* Kun mennään yksittäismaksuun, hakee maksajan tilin Y-tunnuksen ja BIC koodin mukaisesti ensin maksajista ja sitten maksulokista
* valintalista, josta voi valita aiemman maksun pohjaksi
* maksajat
* saajat
* maksupohjat
* lähettää suoraan OK painikkeesta, kun määrität asetuksista: [ ] Yksittäismaksu: Lähetä heti OK painikkeen painamisen jälkeen
* oletuksena ei näytä lähtevän maksun XML rakennetta muistiossa (asetuksista voit ruksata takaisin näyttämään)
* tarkastaa, että yksittäismaksun maksajan BIC vastaa asiakastiedot -välilehdellä valittua pankkia
* tarjoaa oletuksena kuluvaa päivää eräpäiväksi
* painike, joka sijoittaa kuluvan päivän eräpäiväksi
* [x] painikkeet, joista saat tyhjennettyä kohdalla olevan syöttöluukun tiedot
* Viivakoodin lukeminen
sijoittaa saajan BIC IBAN tilinumeron mukaiseksi
etsii saajan nimeä tilinumeron perusteella saajista, maksupohjista, maksajista ja maksulokista
* BIC koodit tarkistettu ao. dokumenttien mukaisiksi "SUOMALAISET RAHALAITOSTUNNUKSET JA BIC-KOODIT MARRASKUU 2022"
https://www.finanssiala.fi/julkaisut/suomalaiset-rahalaitostunnukset-ja-bic-koodit/
https://www.finanssiala.fi/wp-content/uploads/2022/11/suomalaiset-rahalaitostunnukset-ja-bic.pdf
Versio:9.11.2022
***********************************************************************
*** Tuki Nordean 9.11. uusituille varmenteille ***
*** Asenna tämä, jos lähetät ja noudat aineistoja Nordean kanssa ***
***********************************************************************
Nordea otti käyttöön uuden keskitason varmenteen ja juurivarmenteen ke 9.11.2022 klo 8:00-8:30 CET
Tässä versiossa on tuki niille.
Jos liikennöit Nordeaan, päivitä monipankki tähän tai uudempaan versioon
Versio:3.11.2022
Tuotantotekninen välikäännös
Versio:26.10.2022
Palautettu asentamaan varmuudeksi myös "OP Services CA V2" keskitason varmennesäilöön
Versio:19.10.2022
Tuotantotekninen välikäännös, ei julkaistavaksi, tästä tehty RollBack aiempaan versioon
Versio:18.10.2022
Lisätty pulma-ikkunoihin tieto, missä kohdassa ohjelmaa pulma esiintyi
Lisätty vaihe-ilmaisin rutiiniin PankkiOP / LahetaTiedostoPankkiin yhdellä Asteri käyttäjällä esiintyvän alla kuvatun pulmatilanteen selvittämiseksi:
Ostoreskontrassa muodostetaan SEPA maksuaineisto, maksutili OP
Kun SEPA maksutiedoston lähettää käynnistämällä monipankin, toimii ok
Kun SEPA maksutiedoston lähettää suoraan Ostoreskontrasta (shellaamalla mp), mp herjaa:
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu
Versio:11.10.2022
Kun monipankki käynnistetään toisesta Asteri Ohjelmasta (shellataan) nyt näyttää varmennepulmat käynnistyessään, jos niitä on
Esim. lähetettäessä palkanmaksusta maksuaineisto pankkiin tarkastaa käynnistyessään, että varmenteiden voimassaoloaika ei ole umpeutunut. Jos on, näyttää muistiossa tiedot vanhentuneista varmenteista
Jos et halua, että monipankki näyttää käynnistyessään ~varmennepulmat.txt valitse asetuksista kohta "[x] Älä näytä varmennepulmia käynnistyksessä (~varmennepulmat.txt)"
Muutettu "Päivitä tämä ohjelma" lataamaan päivitys atsoft.fi osoitteesta
Lisätty odota ja pulma-ikkunoihin versiopvm
Versio:29.8.2022
[Näytä kaikkien varmenteiden vanhentumistiedot] näyttää nyt myös OP WS CA V3 varmenteen vanhentumistiedon
[Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot] lukee nyt pohjaksi myös ne asiakasvarmenteet, jotka luottavat OP WS CA V3 varmenteeseen
Siirretty vaihe-ilmaisinta oikealle, pois yrityksen nimen päältä
Versio:26.8.2022/2
***************
*** OP ****
***************
OP on uusinut varmenteitaan tänä aamuna, josta syystä mm. tiliotteiden noutaminen ilmoitti
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Tämän ohjelmaversion mukana asentuvat uusitut varmenteet:
Soap for WS = allekirjoitusvarmenne, joka tulee pankin paluuviestissä tästä alkaen
OP Services CA V3 = Uusi OP Ryhmän palveluvarmenteiden CA-varmenne
OP WS CA V3 = uudet myönnetyt asiakasvarmenteet luottavat tähän
päivityksen mukana asentuu edelleen
OP WS CA V2 = tähän asti myönnetyt asiakasvarmenteet luottavat tähän
Linkkejä OP:n WS kanavaan liittyen
Ajankohtaista OP:n pankkiyhteyskanavasta
https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/yhteyskanavat
Varmennepalvelu (ladattavat varmenteet)
https://www.op.fi/yritykset/maksuliike-ja-kassanhallinta/yrityksen-sahkoiset-palvelut/yrityksen-pankkiyhteyskanava/varmennepalvelu
Tekninen dokumentaatio pankkiyhteyskanavan ylläpitoon
https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/ladattavat-asiakasohjeet
Versio:11.8.2022/2
****************************************************
*** Alandsbankenin uusi palveluvarmenne ***
*** asentuu tämän ohjelmapäivityksen mukana ***
****************************************************
Ålandsbankenin keskitason varmenne (SN=pft.alandsbanken.fi, CN=pft.alandsbanken.fi, O=Alandsbanken, C=FI:) vanheni tänään 11.8.2022
Tämän version mukana asentuu uusi palveluvarmenne, joka on voimassa 7.8.2025 asti
Jos ei asentunut, tarkista että käytössäsi on alkuillan julkaisu, 11.8.2022/2, klo klo 18:30
Jos ei vieläkään asentunut, poista valinta kohdasta "[asetukset] / [ ] Älä päivitä varmenteita ohjelman mukana tulleiksi" ja käynnistä monipankki uudestaan
Versio:9.8.2022
Parannettu SEPA maksupalautteen (pain.002.001.02, pain.002.001.03) luettavuutta
Lisätty maksajan nimi näkymään hylätyn tapahtuman "Maksusanoma hylätty" teksti jälkeen, esim. "Maksusanoma hylätty (Asteri Malliyritys Oy)"
Lisätty tähdet maksajan nimeä ennen ja jälkeen
Lähennetty ym. maksajan nimeä sitä seuraaviin tapahtumiin
Versio:8.8.2022/2
Ulkoisen ohjelman tuottama SEPA maksuaineisto, jossa oli erikoismerkkejä (åäöÅÄÖ) herjasi POP Pankkiin lähetettäessä
ResponseCode 25
ResponseText Tiedoston sisällön tulkinta epäonnistui
koska siitä puuttui merkkijono "<pain.001.001."
Muutettu ohjelma niin, että riittää, että maksuaineistosta löytyy "pain.001.001." (ilman pienempi kuin merkkiä) jotta poistaa POP lähetettäessä ääkkösten yläpisteet yms åäö -> aao
Tarvittaessa toteutamme saman muihin Samlink pankkeihin (Aktia/Handelsbanken/SP)
Versio:25.5.2022
*******************************************************
*** Tuki Samlinkin (Aktia, Sp, POP, SHB, OmaSp) ***
*** uusitulle varmenteelle ***
*******************************************************
Samlink uusi SEPAWEBS palveluvarmenteen aamulla
Tämä ohjelmaversio asentaa uuden varmenteen ja poistaa vanhan
Aamupäivällä, uusinnan ollessa käynnissä, oli käytössä joko vanha tai uusi varmenne, jolloin saapunut sanoma allekirjoitettiin satunnaisesti toisella näistä.
Samlink pankkeja ovat Pop Pankki, Säästöpankki, Oma Säästöpankki. Aktia ja Handelsbanken
Versio:17.5.2022
***************************************************
*** Finvoice laskujen näyttämistä parannettu ***
***************************************************
Parannettu Finvoice visualisointia Win10 / Win11 koneissa lisäämällä tuki Finanssialan Finvoice laskujen katseluohjelmalle FinvoiceXML
Finvoice katseluikkunassa on nyt ensimmäisenä painike [Näytä FinvoiceXML katseluohjelmalla]
Se lataa tarvittaessa Finanssialan verkkolaskusivuilta FinvoiceXML.msi asennuspaketin, jotta käyttäjä voi asentaa ohjelman oletusasetuksin
Versio:12.5.2022
Parannettu Finvoice visualisointia Win11 koneissa
Selainten tietoturva-asetukset saattavat estää visualisoinnin ja näyttävät pelkän tyhjän sivun Finvoicen sijaan
Lisätty painikkeet, joilla selain noudattaa visualisointiohjetta:
[Näytä MSEDGE'ssä ( --allow-file-access-from-files )]
[Näytä Chromessa ( --allow-file-access-from-files )]
Versio:21.4.2022
Versio:20.4.2022
Nordea siirtyy vaiheittain SHA246 salaukseen 7/2022 - 4/2023 aikana
Tähän asti Nordea ja Asteri Monipankki on tukenut SHA1 salausta
Varmistaaksesi sujuvan liikennöinnin Nordeaan siirtymäkauden aikana, suosittelemme uusimaan asiakasvarmenteen hyvissä ajoin ennen kesäkuun 2022 loppua (30.6.2022) mennessä.
Tarkemmin Nordean kirjeessä https://www.anpdm.com/newsletterweb/47455C44734047584074414459/42445945714946504A704640514A71
Käynnistyessään huomauttaa, jos asiakasvarmenteissa on Nordean varmenne, joka vanhenee ennen 1.4.2023 ja kehottaa uusimaan asiakasvarmenteen (olettaa että on SHA1)
Versio:24.2.2022
Tallentaa shellauslokiin c:\asterimp\~shellausloki.txt komentoriviparametrit, kun toisesta Asteri ohjelmasta käynnistetään monipankki,
esim. lähetetään ostolaskujen SEPA XML maksuaineisto tai palkoista palkkojenmaksutiedosto
Painike [shellausloki] avaa muistioon shellauslokin
Nordea / Lähetä pankkiin
Nyt tarjoaa oletuksena aineistotyypiksi NDCORPAYS / Yrityksen maksut (XML) aiemman peruutusaineistomuodon sijaan NDCORCANS / Yrityksen maksut, peruutukset (XML)
Versio:23.2.2022
************************************************************************
*** Tuki Nordean 23.2. uusitulle keskitason varmenteelle ***
*** Asenna tämä, jos lähetät ja noudat aineistoja Nordean kanssa ***
************************************************************************
Tuki Nordean 23.2.2022 käyttöönottamalle uudelle keskitason varmenteelle
Asenna tämä, jos lähetät ja noudat aineistoja Nordean kanssa
Versio:2.2.2022
Nordea ottaa käyttöön uuden keskitason varmenteen ja juurivarmenteen ke 23.2.2022 klo 8:00-8:30
Tässä versiossa on tuki niille. Tämä versio ei toimi sitä ennen käytössä olleiden varmenteiden kanssa.
Testaamaan päästään vasta tuolloin, kun uudet varmenteet tuotantokäytössä
Versio:12.1.2022
Loki ikkuna aukeaa oletuksena suurempana
oik.alanurkasta voi raahata kokoa
Alakuvakkeeksi Asteri-Kukka
Versio:26.11.2021
OP varmenne, henkilökohtaiset SOAP for WS uusiutui tänään
Siksi herjasi Käsittelemätön poikkeus
Versio:8.7.2021
Asteri Etätuki
parannettu koneessa jo olevan toisen toimittajan TeamViewer- version sammuttamista ennen Asteri etätuen käynnistämistä
Versio:29.3.2021
Lisätty valinta: OP uusintatiliote TU / uusintatiliote (testaamatta tuotantoympäristössä)
Versio:7.3.2021
Eräissä tilanteissa Säästöpankin XE-muotoisen "Saapuvat viitemaksut" aineiston selkokieliseen muotoon tulkinta herjasi
Microsoft .NET framework
Unhandled exception has occurred in your application
Index and length must refer to a location within the string
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa
Indeksin ja pituuden on viitattava johonkin merkkijonon kohtaan.
Versio:30.1.2021
siirtyminen asteri.fi linkkeihin
Versio:20.1.2021
Viitesuoritukset (KTL) tuloste: saattoi jättää viimeisen sivun tulostumatta, jos sivuja yli 30
Versio:8.1.2021
Noudetut kansion voi määrittää c:\asterimp\noudetutkansio.oma -tiedostossa
oletuksena noutaa c:\asterimp\noudetut -kansioon
jos on tiedosto c:\asterimp\noudetutkansio.oma , lukee siitä kansion, minne noudetut tallennetaan
tallenna ensimmäiselle riville levyasema ja kansio, minne noudetut tallennetaan, esim s:\noudetut
Asetukset -ikkunassa
on nyt painike, joka avaa mpkansio.oma tiedoston muistioon
näkyy nyt, mikä kansio on määritetty mpkansio.oma:ssa aineistokansioksi
on nyt painike, joka avaa noudetutkansio.oma muistioon
Versio:7.1.2021
Finvoice visualisointiin päivitetty käyttämään Finansssialan sivuilta tänään löytyneet muotoilutiedostot, ensisijaisesti Finvoice 3.0 mukaiset
finvoice.dtd 28.3.2011
finvoice.css 13.3.2018, Finvoice 3.0 mukainen
finvoice.xsl 13.3.2018, Finvoice 3.0 mukainen
Finvoice visualisointiin päivitetty tallentuvat Af-headerit
Versio:3.1.2021
KTL listan tulostuksessa
Joissain tilanteissa saattoi tulostaa viimeisen sivun, vaikka kaikki tapahtumat mahtuneet jo edellisille sivuille
enää ei tulosta tapahtumatonta viimeistä sivua
kirjauspäivän tapahtumien jatkuessa seuraavalla sivulle
muutettu "Tapahtumat yhteensä" tekstin tilalle "siirto" jotta paremmin hahmottaa, että kirjauspäivän tapahtumia myös seuraavalla sivulla
kpl määrä on kirjauspäivän tapahtumien määrä siirtoon asti
jatkavalla sivulla "kirjauspäivä p.k.vvvv" muutettu "jatkuu p.k.vvvv" jotta paremmin hahmottaa, että saman päivän kirjauksista kyse
Kirjauspäivän lopuksi tulostuvaan summaan lisätty tuhaterotin
Versio:27.10.2020
Danske Bankin tuki päättyi Dansken 2K juurivarmenteen vanhenemiseen 27.10.2020
Tämä versio ei enää tarkista, tarkasta eikä asenna Dansken varmenteita
ei enää herjaa käynnistyessään:
HUOM! Koneellasi olevien pankkien juurivarmenteissa ja/tai palveluvarmenteissa ainakin seuraavat pulmat:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Keskitason varmenteiden myöntäjät -säilössä oleva varmenne SERIALNUMBER=611262283910008, OU=Danske Bank Group, O=Danske Bank Group, S=Denmark, L=Copenhagen, C=DK, ' CN=DPSIGN:
Varmenne on vanhentunut. Päivitä Asteri Monipankki netistä, koska siinä mukana tulee tarvitsemasi uusi varmenne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Keskitason varmenteiden myöntäjät -säilössä oleva varmenne SERIALNUMBER=611262284910008, OU=Danske Bank Group, O=Danske Bank Group, S=Denmark, L=Copenhagen, C=DK,' ' CN=DPCRYPT:
Varmenne on vanhentunut. Päivitä Asteri Monipankki netistä, koska siinä mukana tulee tarvitsemasi uusi varmenne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Luotetut varmenteiden päämyöntäjät -säilössä oleva varmenne SERIALNUMBER=611262281110002, OU=Danske Bank Group, O=Danske Bank Group, S=Denmark, L=Copenhagen, C=DK, ' CN=DBGROOT:
Varmenne on vanhentunut. Päivitä Asteri Monipankki netistä, koska siinä mukana tulee tarvitsemasi uusi varmenne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Versio:26.10.2020
Joissain tilanteissa saattoi herjata "31 Duplicate message rejected. "
Muutettu käyttämään RequestId:nä aikaleimaa laskurin sijaan
Versio:30.9.2020
Maksupalautteen selväkielinen tulkinta näyttää nyt myös maksajan nimen >Nm< tagien välistä (tiedostossa xml-maksu-palaute.tmp)
Versio:25.9.2020
Yksittäismaksussa lisätty <MsgId> kenttään aikaleima, jotta verkkokäytössä jos samaan aikaan eri käyttäjät luovat yksittäismaksuja, tulee yksilöllinen MsgId joka maksulle
Versio:9.9.2020
Samlink pankit Aktia, SHB, POP, Sp, OmaSp alkoivat antamaan herjaa
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Palveluvarmenne SEPAWEBS oli uusittu, joka asentuu nyt tämän iltapäivän version mukana
Versio:9.9.2020
***********************************************
*** JOUKKOLÄHETYS Master varmenteen Y-tunnus
***********************************************
Tilitoimisto- ja isännöitsijätoimistokäytössä voi olla tilanne, että tilitoimiston varmenteella lähetetään asiakasyritysten aineistoja
Nyt voit määrittää Asetukset ikkunassa, minkä Y-tunnuksen varmennetta käytetään, jos aineistossa olevalle Y-tunnukselle ei ole omaa varmennetta
vrt. palkanmaksun Yrityksellä ei ole monipankissa omaa asiakasvarmennetta, joten käytä varmennetta, joka löytyy (esim. tili- tai isännöitsijätoimiston Y-tunnuksella)
Versio:16.6.2020
Viivakoodin lukupainike "Luo yksittäinen maksu" -valintaan
Versio:27.5.2020
Aktia, SHB, POP, Sp, OmaSp (Samlink -pankit) toimivat jälleen
alkoivat herjata tänä aamuna:
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa
Vastaussanoman sisältötyyppi text/xml ei vastaa sidonnan sisältötyyppiä (text/xml; charset=iso-8859-15).
johtui siitä, että Samlink teki tänään uuden tuotantokäyttöönoton ws-kanavakomponenteille, joka vaati muutoksia monipankkiin
Versio:19.5.2020
- Yksittäismaksun lähettäminen herjasi asiakkaalla: Pulma: Mitään sovellusta ei ole kytketty määritettyyn tiedostoon tätä toimintoa varten
Arvelu on, että monipankki pyytää Windowsia avaamaan tiedoston, mutta Windows ei tiedä, millä ohjelmalla avaaminen pitäisi tehdä
ks. https://asteri.fi/mitaan-sovellusta-ei-ole-kytketty-maaritettyyn-tiedostoon-tata-toimintoa-varten/
Versio:7.5.2020
Nordea saattoi herjata
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa. Jos valitset Jatka, sovellus ohittaa virheen ja yrittää jatkaa toimintaa¿.
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu.
Tapa1: Päivitä ohjelma tähän versioon
Tapa2: poista certmgr.msc:llä keskitason varmenteista Nordean varmenne / asenna sitten "C:\Program Files (x86)\Asteri Yritysohjelmat\Asteri Monipankki" -kansiosta 7.4.2020 päivätty Nordea_keskitaso.cer
Versio:8.4.2020/2
ensiasennuksessa asentaa varmuudeksi OP keskitason varmenteet "OP WS CA V2" ja "OP Services CA V2"
huomauttaa. jos ohjelman mukana asentuva keskitason varmennetiedostossa oleva varmenteen sormenjälki eri kuin mikä ohjelmaan koodattu on
Versio:7.4.2020/3
Nordea keskitason varmenne uusittu -> herjasi
Asentaa uuden Nordean keskitason varmenteen
*.tmp tiedostot muutettu avautumaan muistiossa (notepad) -> Win10 ei tiedä, millä oletusohjelmalla *.tmp tiedostot tulisi avata vaan herjaa "Mitään sovellusta ei ole kytketty määritettyyn tiedostoon tätä toimintoa varten"
Versio:23.2.2020
Finvoice katseluun painikkeet, joka avaa edgessä / oletusselaimessa
jostain syystä Edge ei näytä Finvoice laskua muotoiltuna
Versio:22.12.2019/3
Ålandsbanken yhteydessä ei enää herjaa
Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa
Jakso ei sisällä elementtejä
Lisätty vaiheilmaisimet, kun vaihdetaan pankkia asiakastiedot -välilehdellä
Versio:20.12.2019
Tuki Danske Bankin 27.10.2020 asti voimassa oleville keskitason varmenteille DPSIGN ja DPROOT
aiemmat versiot voimassa 24.1.2020 asti
näillä voi käyttää Dansken yhteyttä 27.10.2020 asti, kunnes vain Dansken 4K varmenne voimassa
Versio:18.12.2019
OP:n palveluvarmenne / "OP:n serverin varmenne" SOAP for WS päivittyi n. 12.12.2019 (aiemman varmenteen voimassaoloaika oli 16.1.2020)
Tämän seurauksena yhteys OP:hen lakkasi toimimasta ja monipankki antoi virheilmoituksen
"saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu"
Tämän ohjelmapäivityksen mukana asentuu päivittynyt varmenne ja liikennöinti onnistuu taas OP:hen.
Pankin palveluvarmenne
Palveluvarmenne on pankin varmenne, jota pankit päivittävät vaihtelevina ajankohtina.
Palveluvarmenteen päivitys vaihtelee pankeittain.
Nordea ja OP:
Palveluvarmenne löytyy pankin vastaussanomasta, vaatii päivityksen Monipankkiin
Aktia/Säästöpankki/Paikallisosuuspankki/Handelsbanken:
Ei ole tarvetta palveluvarmenteen noutoon
Danske Bank:
? (tod.näk.vaatii ohjelmapäivityksen, 4K juurivarmenne ei tuettu)
Jos pankin palveluvarmenne vanhenee, sovellus antaa aineistojen lähetyksen tai noudon yhteydessä virheilmoituksen:
Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu
The incoming message was signed with a token which was different from what used to encrypt the body. This was not expected.
Versio:1.12.2019
Asetuksissa valinta "[x] Kopioi noudetun tiedoston tiedostonimi leikepöydälle"
Versio:20.10.2019
Versio:18.9.2019
- Asetuksiin voi valita kohdan Danske 4K varmennetestiä varten, että Danskeen liikennöitäessä SoftwareId:ksi asetetaan "Asteri 2.0"
jotta Dansken pää tietää, että "ohjelma tukee 4K juurivarmennetta"
HUOM: monipankki ei vielä toimi 4K varmenteen kanssa. Määritys tehtiin vain testausta varten
Versio:20.8.2019
Ålandsbanken keskitason varmenne uusiutui -> asentaa nyt 11.8.2022 asti voimassaoloajalle olevan varmenteen Ålandsbankenille
Määrityksissä voi ruksata "Älä asenna ohjelman mukana tulleita varmenteita" jotta jos pankki uusii keskitason tai juurivarmenteen, jota ei olla ehditty päivittämään monipankin asennuspakettiin,
voi käsin asentaa varmenteen koneelle ja sitä ennen määrittää mp:lle että ei kopioi sen päälle asennuksen mukana tullutta varmennetta (ei julkaistu vielä 20.8.2019 versioon)
Versio:18.6.2019
Lisätty [Nouda pankin palveluvarmenteet Danske Bank] huomautukset, että noutaa 4096 bit päävarmenteen, jota Asteri ei vielä tue
Versio:28.2.2019
Tehty Sp, Pop, SHB ja Aktia noutoihin mahdollisuus valita merkistö, jona tallentuu levylle
Oletuksena on Unicode
Jos se ei toimi, kokeile ISO8859-15, Default (yleensä tallentaa ANSI muodossa) tai ASCII valintaa
Muutettu KTL ja TITO visualisointi html:ksi merkistöksi ISO8859-15
Versio:27.2.2019
Tehty Sp ja Pop noutoihin mahdollisuus valita merkistö, jona tallentuu levylle
Oletuksena on Unicode
Jos se ei toimi, kokeile Default (yleensä tallentaa ANSI muodossa) tai ASCII valintaa
Versio:11.2.2019
[Uusi varmenne]
Handelsbanken (testaamatta)
Sp
POP
Ålandsbanken (testaamatta)
Versio:28.1.2019
Aktia [uusi varmenne] -painikkeen toiminnallisuus
Versio:21.10.2018
- pain-maksupalaute selväkielisenä:
- lisätty GrpSts PART:iin, että erän kaikki maksut voivat olla hyväksytty ei päivinä
- lisätty TxSts ACSP:iin, että maksu on hyväksytty
Versio:10.10.2018
- pilvikäytössä couldn't find file 'C:\asterimp\req_id.oma'; korjattu tämä
ja muita seikkoja kuten selväkielisten näyttämisessä mahdollinen sama pulma
Versio:1.10.2018
- Danske Bankin asiakasvarmenteiden latauksen Käyttö estetty -pulman estämiseksi:
poiston ohittava virhekäsittelijä lisätty
Versio:28.9.2018
- Danske Bankin asiakasvarmenteiden lataukseen lisätty virhepyydys ja paikkailmaisin
- Käyttö estetty -pulmien estämiseksi: MpKansio-viittauksiin lisätty kenoviiva jos puuttui
Versio:14.9.2018/2
- etätuen käynnistys 64bit koneessa
Versio:14.9.2018
Versio:3.9.2018
- Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot -painike tunnistaa nyt myös OP:n uudet varmenteet (V2)
Versio:22.8.2018/2
Versio:14.8.2018
- pilvikäyttö:
- asiakasvarmenteen latauksessa pulmat
error:02001005:system library.fopen:Input/output error
error:2006D002:BIO routines:BIO_new_file:system lib.
korjattu
Versio:12.8.2018
- TITO selväkieliseksi: sivun lopussa saattoi joskus tulostua tapahtumat erittely-
tiedot päällekkäin "Tulostettu Asteri Monipankki -ohjelmalla"-tekstin kanssa; korjattu
Versio:9.8.2018
- TITO selväkieliseksi: sivun lopussa saattoi joskus tulostua tapahtumat erittely-
tiedot päällekkäin "Tulostettu Asteri Monipankki -ohjelmalla"-tekstin kanssa; korjattu
Versio:8.8.2018
- TITO selväkieliseksi: sivun lopussa saattoi joskus tulostua tapahtumat erittely-
tiedot päällekkäin "Tulostettu Asteri Monipankki -ohjelmalla"-tekstin kanssa; korjattu
Versio:4.8.2018
- pilvikäyttö:
- asiakasvarmenteen lataus tottelee nyt kaikkien pankkien osalta
ohjelman kansioon tehdyn tiedoston mpkansio.oma mukaista levyasemaa/polkua
Versio:21.7.2018
- kotisivun kutsuprotokollaksi https:
Versio:5.6.2018
- pilvikäyttö: korjattu asiakasvarmenteen latauksessa mahdollisesti tulevat pulmat:
~edit2.txt ja ~edit5.txt ja ~edit9.txt noudattavat nyt mpkansio.oma-määritystä
Versio:25.5.2018
- Nordean palvelimen varmenne uusittu; lisätty ohjelman asennus- ja päivityspakettiin
Versio:2.5.2018
- asiakasvarmenteen latauksessa ainakin Nordea ja Danske Bank vaativat yrityksen nimen
ISOIN KIRJAIMIN, joten ohjelma käyttää syötettyä nimeä isoina, vaikka olisi syötetty pieninä
Versio:27.4.2018
- pilvikäyttö, ohje pilven ylläpitäjälle:
- tee ohjelman käynnistyskansioon (C:\Program Files (x86)\Asteri Yritysohjelmat\Asteri Monipankki) tiedosto mpkansio.oma, johon kirjoita se polku, joka
toimii c:\asterimp-kansion korvikkeena pilvikäytössä, esim. ...Roaming...
- kopioi c:\asterimp-kansiosta kaikki tiedostot pohjaksi tuohon kansioon,
jonka määrittelit
Versio:7.4.2018
- TITO selväkielisenä html:nä -tulosteessa näkyy nyt pitkänkin viestin kaikkien rivien tiedot,
esim. pankin palvelumaksuerittelyissä
- OP:n ja Nordean asiakasvarmenteiden uusimismahdollisuus Asiakastiedot-välilehdellä.
Toimi seuraavasti:
- mene sen varmenteen riville, jonka haluat uusia
- paina "Asiakasvarmenteen uusiminen"
Versio:27.3.2018
- varmennepulmat ja varmenneraportit menevät nyt asterimp-kansioon
Versio:22.3.2018
- Danske Bank on uusinut palveluvarmenteensa.
Jos olit jo ehtinyt hakea uudet palveluvarmenteet painamalla varmennevälilehdellä
Dansken painiketta, tuli esimerkiksi pulmaa
Useita X.509-varmenteita löydettiin käyttämällä seuraavia hakuperusteita:
StoreName CertificateAuthority, Store.Location CurrentUser, FindType
FindBySubjectName, FindValue DPSIGN. Tarkenna hakuarvoa.
Korjattu siten, että Danske Bankin uudet palveluvarmenteet asentuvat ohjelmapäivityksen jälkeen,
kun käynnistät ohjelman. Samalla vanhat palveluvarmenteet poistuvat säilöstä.
Versio:5.3.2018
- joukkonoudossa uusi aineistotyyppi: XML-maksujen virhepalaute
Versio:6.2.2018
- Danske Bankin Nouda yksi tiedosto -toiminnossa tulee nyt ääkköset siististi
esim. ktl:n selväkieliseen tulosteeseen
Versio:1.2.2018
- Finvoice-verkkolaskujen selväkielisessä tarkastelussa tulee nyt ääkköset oikein
myös Danske Bankin aineistoissa
Versio:30.1.2018
- OP:n ajantasasaldokysely:
- HUOM! Sijaitsee "Lähetä pankkiin"-puolella
- aineistotyyppi on camt.060.001.02 / ajantasasaldokysely
- kysyy pankkitilinumeroa ja tilinomistajan nimeä, joten
VINKKI: pidä Muistio/Notepadissa listaa hoidettavien yritysten ja henkilöiden
OP-tilinumeroista ja nimistä ja kopioi-liitä sieltä aina sopivat tiedot
Versio:29.1.2018
- pain.002.001.02-maksupalautteen selväkielistä tulkintaa parannettu
Versio:19.1.2018
- OP palveluvarmenne vaihtui taas, joten uusi asentuu nyt ohjelmapäivityksen jälkeen
kun ohjelma käynnistetään
Versio:18.1.2018
- ensiasennuksen jälkeen herjasi req_id.oma:n puuttumisesta; korjattu
- ktl selväkieliseksi: monisivuisen tulosteen sivumäärä korjattu:
- sivulle mahtuvien tapahtumien max määrä korjattu
- ei enää tulostu loppuun useita tyhjiä sivuja, joissa vain yhteenvetorivi
- tulostuu enemmän kuin yksi sivu, jos tarpeen
Versio:17.1.2018
- OP palveluvarmenne vaihtui, joten uusi asentuu nyt ohjelmapäivityksen jälkeen
kun ohjelma käynnistetään
Versio:15.12.2017/2
- jos maksutiedosto oli tehty muulla kuin Asteri-ohjelmalla ja jos se sisälsi ääkkösiä,
Danske Bank:iin lähetyksen palaute ilmoitti hylkäystä
-> ohjelma muuttaa nyt ääkköset vastaaviksi aakkosiksi ennen lähetystä, joten pulmaa ei tule
Versio:15.12.2017
- xml-maksujen palaute (pain-palaute) selväkielisenä: MessageId korjattu
Versio:2.12.2017
- invalid parameters -pulma noudettaessa OP:stä camt.053 XML-tiliote; korjattu
Versio:18.11.2017
- ennen lähetystä poistetaan nyt ääkköset vain alla mainittujen pankkien maksuaineistoista,
mutta ei enää esim. lähtevistä Finvoice-verkkolaskuista
Versio:17.11.2017/2
- jos maksutiedosto oli tehty muulla kuin Asteri-ohjelmalla ja jos se sisälsi ääkkösiä,
Samlink-pankkeihin (Aktia, Handelsbanken, POP, Sp) lähetettäessä tuli
sisällön tarkastuksessa virhe
-> ohjelma muuttaa nyt ääkköset vastaaviksi aakkosiksi ennen lähetystä, joten pulmaa ei tule
Versio:17.11.2017
- Aiempi ohje on ollut, että näkyvä Asteri Monipankki pitää olla sammutettuna, kun lähetetään
tai noudetaan suoraan toisesta Asteri-ohjelmasta, koska silloin Asteri Monipankki käynnistyy
taustalla. Nyt ohje on, ettei enää haittaa, vaikka näkyvä Asteri Monipankki olisi käynnissä.
Siltikään ei enää synny Duplicate Message.. -pulmaa päällekkäisten RequestId:ien vuoksi.
Versio:16.11.2017
- jos maksutiedosto oli tehty muulla kuin Asteri-ohjelmalla ja jos se sisälsi ääkkösiä,
OP:iin lähetettäessä tuli pulma
"Saapuva sanoma allekirjoitettiin varmenteella, joka oli eri kuin se, jolla runko salattiin"
-> ohjelma muuttaa nyt ääkköset vastaaviksi aakkosiksi ennen lähetystä, joten pulmaa ei tule
Versio:13.11.2017
- RequestId:ksi tulee nyt levyltä tallesta vanha arvo lukuarvomuotoisena
Versio:25.9.2017
- xml-maksujen virhepalaute näytetään selväkielisenä nyt myös silloin kun
noudetaan monta maksupalauteaineistoa samaan tiedostoon
Versio:22.9.2017
- Samlink on uusinut palveluvarmenteensa.
Siksi Aktia, Handelsbanken, POP, Säästöpankit ja OmaSp antoivat pulmaa
"saapuva sanoma allekirjoitettiin varmenteella, joka oli eri kuin se, jolla runko salattiin"
Korjattu siten, että Samlinkin uusi palveluvarmenne asentuu ohjelmapäivityksen jälkeen,
kun käynnistät ohjelman. Samalla vanha palveluvarmenne poistuu säilöstä.
Versio:18.9.2017/2
- Aputyökalupainike:
Tietosuojatyökalu: aineiston teksteiksi xxxxx
jolla saat sotkettua aineiston tekstit X:iksi, jotta siitä ei näkisi kenen aineistoa on.
Sotkettu aineisto löytyy samalla nimellä kuin alkuperäinen, mutta sotketun aineiston
nimessä on lisätarkenne .xxx
Versio:13.9.2017
- ktl selväkielisenä: korjattu sivumäärää ja yhteissummia
Versio:12.9.2017
- Asetukset-painikkeen takana on nyt yksi uusi määritysmahdollisuus:
"Selväkielisessä KTL:ssä: Kukin saajan tili omalle sivulleen"
jota voit hyödyntää esim. jos tilit ovat eri yritysten tilejä
Versio:9.9.2017
- ktl selväkielisenä: korjattu siten, että näyttää tilien väliotsikot silloinkin,
kun on saman pankkiryhmän tilejä monta peräkkäin
Versio:7.9.2017
- saapuneet viitemaksut XML camt.054 selväkielisenä
Versio:1.9.2017
Versio:31.8.2017
- saldokysely selväkielisenä (Nordea ja Danske Bank)
Versio:30.8.2017
- Jos lähetys on ok, ohjelma muistuttaa, että pitää silti noutaa palaute muutaman pankkipäivän kuluttua
- Noudon aikarajauksen saat nyt annettua myös valitsemalla vain kuukauden ja vuoden, jolloin
ajanjaksoksi tulee kuukauden ensimmäisestä päivästä kuukauden viimeiseen päivään.
Virallinen käytettävä aikarajaus on se, joka on Ajanjaksolta-päiväyksien välillä.
Uusi kuukausivalintamahdollisuus vain nopeuttaa aikarajauksen antamissa joissain tapauksissa.
Versio:28.8.2017/2
- ktl selväkielisenä: yhteissummissa nyt aina kaksi desimaalia
Versio:28.8.2017
- Finvoice-verkkolaskut selväkielisenä, Finvoicen katselu -ikkuna
Versio:18.8.2017
- Joukkolähetys: voit lähettää kaikki samassa kansiossa olevat XML-maksutiedostot (pain.001.001.02 ja 3)
samalla painalluksella. Lähetetyt tiedostot siirtyvät lahetetyt-alikansioon.
- Lähetysraporttiin lisätty tulostumaan pankki ja aineistotyyppi (ei ollut aiemmin pankeissa OP, Aktia,
Handelsbanken, POP, Sp, Danske Bank)
- Valuuttakurssit selväkielisenä
- Vastaanottoilmoitus selväkielisenä
Versio:17.8.2017
- korjattu Nordeasta Finvoice-virhepalautteen noudossa, että virhepalaute näkyy nyt selväkielisenä
Versio:16.8.2017/3
- Pankkia DanskeBank ei löydy Asteri Monipankista -pulma muulla Asteri-ohjelmalla noudettaessa; korjattu
Versio:16.8.2017
- TITO selväkielisenä html:nä
- sivunvaihto siistitty tapauksessa, jossa oli paljon yksittäisiä viitemaksuja
- Finvoice-virhepalaute näytetään nyt myös selväkielisenä Muistio/Notepadissa
- aiemmin luotujen aineistojen tarkastelu selväkielisenä:
- nyt aineisto avautuu yhdestä ja samasta painikkeesta olipa se:
- KTL
- TITO
- maksupalaute
- Finvoice virhepalaute
Versio:15.8.2017
- kun ohjelma käynnistyy, se tarkistaa ja huomauttaa myös pankkien juurivarmenteiden ja palveluvarmenteiden vanhenemisesta
Versio:14.8.2017
- etäAsteri-painike, jolla voit käynnistää etätuen, kun olet puhelinyhteydessä Asterin tukeen
- uusi toiminto "Näytä kaikkien varmenteiden vanhenemistiedot"
joka tulostaa Muistio/Notepadiin koneesi varmennesäilössä olevien
Asteri Monipankkiin liittyvien varmenteiden voimassaolotiedot,
sijaitsee Asiakasvarmenteiden lataus -välilehdellä ja
sitä voit käyttää huoltotyökaluna esim. seuraavasti:
- jos jokin palveluvarmenne tai juurivarmenne näyttää vanhenevan, asenna
Asteri Monipankin päivitys netistä, jolloin saat uusimmat palveluvarmenteet
- jos jokin asiakasvarmenne näyttää vanhenevan, uusi se pankista
(tähän ei vielä ole Asteri Monipankissa automaattista toimintoa)
Versio:13.8.2017
- pankkivarmenteiden automaattinen asentuminen:
- ensiasennuksen ja päivityksen mukana asentuu koneelle cer- ja der-tiedostot,
joissa on pankkien juurivarmenteet ja palveluvarmenteet
- ohjelman käynnistyessä asentuvat nyt varmennesäilöihin ne pankkien juurivarmenteet
ja palveluvarmenteet, joita ei niissä ennestään ole
Versio:11.8.2017
- Danske Bankin asiakasvarmenteen latausikkunassa teksti korjattu: Käyttäjätunnus -> Käyttäjänumero
Versio:8.8.2017
- ktl selväkielisenä näyttää nyt myös tapahtumien yhteislukumäärän ja yhteissumman kirjauspäivältä
Versio:20.7.2017
- ktl selväkielisenä näyttää nyt myös Handelsbankenin ktl:n (eli jos onnistumismerkkinä oli tyhjä, kun se yleensä on 0)
Versio:17.7.2017
- selväkielisessä maksupalautteessa näytetään nyt joissain tapauksissa aiempaa täydellisemmät tiedot
Versio:16.7.2017
- Aiempi maksupalaute selväkielisenä -painike, jolla voit avata aiemman pain.001-maksupalautteen
nähdäksesi sen selväkielisenä
- maksupalautteen nouto näyttää nyt tiedoston sisällön tulkittuna selväkieliseksi
Versio:8.7.2017
- TITO selväkieliseksi, KTL selväkieliseksi: ääkköset näkyvät nyt kirjaimina eikä graafisina merkkeinä
Versio:6.7.2017
- Danske Bankin siirrot eivät toimineet muusta Asteri-ohjelmasta käsin; korjattu
Versio:28.6.2017/2
- uusia painikkeita: Aiemmin noudettu TITO selväkielisenä ja Aiemmin noudettu KTL selväkielisenä
Versio:28.6.2017
- TITOn selväkielisessä html:ssä näkyy nyt myös viitenumero eikä näy
mahdollinen NOTPROVIDED-viesti
Versio:27.6.2017
- Dansken pankin varmenteiden nouto ei enää vaadi, että DPSIGN-varmenne olisi ennestään koneella
Versio:6.6.2017
- TITO selväkielisen sivunvaihtumista/täyttymistä siistitty
Versio:5.6.2017
- joukkonoudon pankinvalintalaatikkoa suurennettu, jotta kaikki pankit mahtuvat kerralla näkyviin
- selväkielisen TITOn
- pankin otsikko lisätty
- sivunvaihtoja korjattu
Versio:4.6.2017
- TITOn selväkielisessä yrityksen nimi ei vaihtunut joukkonoudetussa; korjattu
Versio:2.6.2017
- TITOn selväkieliseen html:ään korjattu POP Pankin ja Sp/OmaSp:n BIC-koodit
Versio:1.6.2017/2
- TITOn selväkielisen näyttämisen jumitus korjattu
Versio:1.6.2017
- kun noudat konekielisen tiliotteen eli KTO/TITO:n mistä tahansa pankista,
Asteri Monipankki näyttää sen sisällön nyt aina myös selväkielisenä html-sivuna
nettiselaimessa, josta voit sen edelleen tulostaa paperille
- selväkieliseen KTL:oon korjattu jossain tapauksessa viallinen sivunvaihtuminen
Versio:30.5.2017
- selväkieliseen KTL:oon korjattu tapahtumien kpl-määrä
Versio:29.5.2017/2
- selväkieliseen KTL:oon lisätty kirjauspäivärivi myös toisen ja sitä seuraavien pankkien alkuun
Versio:29.5.2017/2
- kun noudat saapuneet viitemaksut KTL-tiedoston mistä tahansa pankista,
Asteri Monipankki näyttää sen sisällön nyt aina myös selväkielisenä html-sivuna
nettiselaimessa, josta voit sen edelleen tulostaa paperille
Versio:29.5.2017
- Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää -pulma tai
Object reference not set to an instance of object -pulma, jos ei vielä
ollut yhtään varmennetta Asiakastiedot-välilehdellä; korjattu
- Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot -painikkeesta tuli Ålandsbankenissa
asiakasyrityksen nimeksi aina Alandsbanken; korjattu tyhjäksi;
ja Nordeassa tulee nyt myös Käyttäjätunnus-sarake varmenteen perusteella
Versio:24.5.2017/2
- RequestId:n kasvatus nyt myös, kun noudetaan aineistoja muulla Asteri-ohjelmalla
Versio:24.5.2017
- RequestId ei kasvanut, kun muusta Asteri-ohjelmasta lähetettiin maksuja, joten joissain
tapauksissa esim. OP:ssa kohdattiin Duplicate Error; korjattu
Versio:18.5.2017
- joukkonoudossa tuli Danske Bankin tiedostot listalle kahteen kertaan; korjattu
Versio:16.5.2017
- Danske Bank julkaistu
- Ålandsbanken julkaistu
Versio:11.5.2017
- yksittäismaksun tekeminen ja lähettäminen Samlink-pankeille (Aktia, Handelsbanken, POP, Sp) ilmoitti
"ResponseCode 25 ResponseText Tiedoston sisällön tulkinta epäonnistui"; korjattu
Versio:4.5.2017
- TITO konekielisen tiliotteen yhdistämisessä kirjanpitoon oli ääkköspulmaa
esim. Handelsbankenissa ym. Samlink-pankeissa; korjattu
Versio:10.4.2017/2
- noudettaessa kaikki samaan (ilman joukkonoutoa) tuli pulma, ettei löydy tiedostoa kaikki.txt
koskien pankkeja Aktia, Handelsbanken, POP ja Sp; korjattu
Versio:10.4.2017
- joukkonoudossa ääkköspulmaa, esim. ktl:ssä aiheutti myyntireskontrassa tulkintavaikeuksia; korjattu
Versio:20.3.2017
- joissain koneissa tuli Aktia/Handelsbanken/POP/Sp/OmaSp aineistoja noudettaessa pulma
"jakso ei sisällä elementtejä"; korjattu
- varmenteenlatauksessa tulevaan kysymykseen lisätty tarkentava ohje
"Anna salasana varmenteen tallennusta varten (esim. neljä numeroa, valitse vapaasti, pidä muistissasi)"
Versio:17.3.2017/2
- 17.3.2017-version Danske Bank ja Ålandsbanken varmenteenlatauspainikkeet
poistettu, koska eivät olleet vielä toiminnassa
Versio:17.3.2017
- Sp/OmaSp ja Aktia varmenteenlataus korjattu
Versio:12.3.2017
- varmenteen latauksen loppuun lisätty automaattinen asiakastietojen tallentuminen
Versio:10.3.2017
Versio:9.3.2017
- OP:n asiakasvarmenteen noudossa mustUnderstand-pulma; korjattu
Versio:26.2.2017
- "Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot"-painike tunnistaa nyt,
onko kyseessä Aktian, Handelsbankenin, POP:n vai Säästöpankin varmenne
ja arvaa yrityksen nimeksi sopimusnimen pienin kirjaimin, isoin alkukirjaimin
Versio:25.2.2017
- julkaistu Säästöpankit ja Oma Säästöpankki
- käytä Asiakastiedot-välilehdellä pankkina "Sp"
Versio:23.2.2017
- POP:n väri vaihdettu
Versio:22.2.2017
- julkaistu POP
Versio:17.2.2017
- julkaistu Aktia
Versio:30.1.2017/2
- Handelsbankenin asiakasvarmenteen latauksessa pysäytetään nyt suorittaminen,
jos vastaus ei ok
Versio:30.1.2017
- ei tullut tapahtumalokiin merkintää, kun lähetettiin muulla Asteri-ohjelmalla
OP:iin tai Handelsbankeniin; korjattu
- siistitty kysyttäviä tietoja OP:n ja Handelsbankenin asiakasvarmenteen latauksessa
Versio:27.1.2017
- Handelsbanken julkaistu
Versio:18.1.2017/3
- jos noudettiin aineistoa muun Asteri-ohjelman kautta ja jos aineistoa
ei löytynyt annetuilla rajauksilla, nouto kesti kauan ja päättyi
taustakäynnistyspulmaan; korjattu
Versio:13.12.2016
- pulma lähetettäessä verkkolaskua OP:iin; korjattu
Versio:8.12.2016
- Nyt voit tehdä Asteri Monipankilla yksittäisen lähtevän maksun tiedoston:
Lähetä pankkiin -välilehdellä on uusi painike: Luo yksittäinen maksu.
Kun tiedosto on luotu, sen nimi menee automaattisesti lähetettävän tiedoston nimeksi
eli Sinun tarvitsee vain valita oikea aineistotyyppi ja painaa lähetyspainiketta.
Luodut tiedostot menevät levylle ja tiedostonimestä näkee maksajan ja saajan nimet
ja maksetun summan, joten saat helposti otettua vanhan tiedoston pohjaksi, jottei
Sinun tarvitse kirjoittaa esim. pankkitilinumeroita kokonaan uudelleen.
Jos tarvitset yhteenvetoraportteja yms., älä käytä tätä toimintoa vaan hanki
Asteri Ostoreskontra -ohjelma.
Versio:21.11.2016/2
- kannattaa päivittää muut Asteri-ohjelmat, koska niiden versiossa 29.11.2016
on monipankkiliittymässä nyt uusi rastitusmahdollisuus
"Yrityksellä ei ole monipankissa omaa asiakasvarmennetta,
joten käytä varmennetta, joka löytyy
(esim. tili- tai isännöintitoimiston) Y-tunnuksella ..."
Versio:21.11.2016
- Nordean varmenteen lataus korjattu:
Asiakasnumero = Lähettäjänumero = Käyttäjätunnus
ja siihen kuuluu Nordean sopimuspaperista kohta "Käyttäjätunnus"
joten kysytään ohjelmassakin vain Käyttäjätunnus
Versio:18.11.2016
- Nordean varmenteen lataus korjattu
Versio:15.10.2016
- ensimmäinen jakeluversio
Versio:13.10.2016
- esittelypäivän versio
Sivu muodostettu 9.10.2024, 10:56