Asteri Monipankki Pankkiyhteysohjelma - muutoshistoria


Versio:9.10.2024
 Jos ohjelma huomauttaa varmenteen vanhenemisesta, uusi se 'Asiakastiedot' välilehdellä 
   1. Tarkista, minkä pankin ja mahdollisesti yrityksen varmenteesta kyse 
   2. Siirry Asiakastiedot välilehdelle 
   3. Siirry sille riville, jossa uusittava varmenne on
   4. Napsauta [Asiakasvarmenteen uusiminen]
   5. Toimi ohjeiden mukaan
Versio:23.9.2024
 ********************************
 ***   OP, Varmenteen nouto   ***
 ********************************
 Noudettaessa OP:n varmennetta, ohjelma saattoi herjata
   X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui. Käytetyllä varmenteella on luottamusketju, jota ei voi varmentaa. Vaihda varmenne tai muuta certificateValidationMode-arvoa. Vaadittu varmenne ei ole voimassa järjestelmän nykyisen kellonajan tai allekirjoitetun tiedoston aikamerkinnän mukaan. 
   Description :X.509-varmenteen CN=OP Services CA V2, C=FI ketjunmuodostus epäonnistui. Käytetyllä varmenteella on luottamusketju, jota ei voi varmentaa. Vaihda varmenne tai muuta certificateValidationMode-arvoa. Vaadittu varmenne ei ole voimassa järjestelmän nykyisen kellonajan tai allekirjoitetun tiedoston aikamerkinnän mukaan. 
   numero:5
   rutiini: PankkiOp / LataaVarmenne
 tai
   X.509-varmennetta ei löydy seuraavilla hakuperusteilla: StoreName CertificateAuthority, StoreLocation CurrentUser, FindType FindBySubjectName, FindValue OP Services CA V2. 
   Description :X.509-varmennetta ei löydy seuraavilla hakuperusteilla: StoreName CertificateAuthority, StoreLocation CurrentUser, FindType FindBySubjectName, FindValue OP Services CA V2. 
   numero:5
   rutiini: PankkiOp / LataaVarmenne
 Kun olet Noutanut OP:n varmenteen, lisää uusi varmenne käsin asiakastietoihin 
   siirry asiakastiedot - välilehdelle 
   napsauta  [Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot] 
   Täydennä asiakastiedot varmenteelle 
   tarvittaessa poista vanha varmenne
   napsauta  [Tallenna asiakastietojen muutokset]
Versio:13.9.2024
 Ei enää huomauta vanhentuneista ja käytöstä poistuneista OP:n keskitason varmenteista  OP WS CA V2 sekä OP Services CA V2 
Versio:8.8.2024
 ***************
 ***   OP   ****
 ***************
 OP uusi allekirjoitusvasmenteen 'SOAP for WS' tänä aamuna, josta syystä mm. tiliotteiden noutaminen ilmoitti 
    Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa 
    Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu. 
 Tämän ohjelmaversion mukana asentuu uusittu varmenne 
    Soap for WS        = allekirjoitusvarmenne, joka tulee pankin paluuviestissä tästä alkaen 
 Linkkejä OP:n WS kanavaan liittyen 
   Ajankohtaista OP:n pankkiyhteyskanavasta
     https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/yhteyskanavat 
   Varmennepalvelu (ladattavat varmenteet)
     https://www.op.fi/yritykset/maksuliike-ja-kassanhallinta/yrityksen-sahkoiset-palvelut/yrityksen-pankkiyhteyskanava/varmennepalvelu 
   Tekninen dokumentaatio pankkiyhteyskanavan ylläpitoon 
     https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/ladattavat-asiakasohjeet 
Versio:10.6.2024
 Nordean tuki monipankissa on päättynyt jo aiemmin 
 Lisätty vinkki, miten ohjelman huomautuksen Nordean vanhentuvasta tai vanhentuneesta varmenteesta saa pois 
    Poista Asiakastiedot-välilehdeltä Nordean rivi siirtymällä sille, painamalla Delete ja tallentamalla asiakastiedot. 
Versio:13.5.2024
 ***********************************
 ***   Handelsbanken -> OmaSp    ***
 ***   su 1.9.2024               ***
 ***********************************
 Handelsbanken on sopinut myyvänsä pk-yritysliiketoimintansa Oma Säästöpankille (OmaSp). 
 Kaupan toteutuessa Handelsbankenin pk-asiakkaiden palvelut siirretään OmaSp:lle la-su 31.8.-1.9.2024. 
 Siirto toteutuu kaikkien siirtyvien asiakkaiden osalta samanaikaisesti ilman siirtymäaikaa. 
 OmaSp on kertonut OmaSp:lle siirtyvän asiakkaan WS-yhteyssopimuksesta seuraavaa: 
   WS-yhteyssopimus siirretään Handelsbankenista OmaSp:lle ellei asiakkaalle toisin ilmoiteta. 
   WS-yhteyden käyttäjätunnus, varmenne ja WS-yhteyden kanavanumero siirtyvät OmaSp:hen. 
   Varmenteen siirto tarkoittaa, että asiakas jatkaa Handelsbankenin myöntämän varmenteen käyttöä OmaSp:n WS-yhteydessä. 
   Handelsbankenin varmenne on uusittava OmaSp:n varmenteeksi myöhemmin siirron jälkeen. 
 Tämä on toteutettu Asteri Monipankkiin seuraavasti: 
   Jos käytät HB:n varmennetta OmaSp:iin, ruksaa siirron tapahduttua 1.9.2024 jälkeen asetuksista kohta "[x] Liikennöi Handelsbankenin varmenteellla OmaSp:iin" ja käynnistä ohjelma uudelleen 
   Kun yo. kohta on valittu, ohjelma käynnistyessään muuttaa asiakastietoihin "Pankki" kohtaan "Handelsbanken" tilalle "OmaSp", jolloin tällä varmenteella liikennöidään OmaSp:iin Handelsbankenin sijaan. 
 Tarkemmt tiedot pankkien sivuilta
    https://www.omasp.fi/siirtyville-yritysasiakkaille 
    https://www.handelsbanken.fi/fi/omasp/oma-saastopankkiin-siirtyvat-pk-yritykset 
    https://samlink.fi/fi/ohjelmistopalvelut/ 
Versio:22.3.2024
 Samlink pankit (POP, Sp, OmaSp, Aktia, Handelsbanken) ilmoittivat tänä aamuna 
    Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu. 
 Päivitä ohjelma tähän versioon, niin asia ratkeaa 
 HUOM: jos olet lähettänyt aineistoja pankkiin, tarkista pankista, lähtikö aineisto yo. virheilmoituksesta huolimatta 
 Tässä versiossa on tuki Samlinkin uusitulle palveluvarmenteelle SEPAWEBS 
Versio:11.3.2024
 Kuluttajalaskun Vastaanottoilmoitus selväkielikseksi tulosti aiemmin vain yhden SellerInvoiceIdentifier kentän, vaikka niitä olisi ollut kaksi. Nyt tulostaa molemmat 
 ****************************************************
 ***   Muistion (Notepad) sijaan toinen ohjelma   ***
 ****************************************************
 Monipankki avaa joitain tiedostoja Muistioon (Notepad)
 Nyt voit määrittää vaihtoehtoisen ohjelman Asetukset / [x] Käytä Muistion (Notepad) sijaan ohjelmaa [ohjelman käynnistyspolku] 
Versio:21.2.2024
 Tutkittu Ålandsbanken ws kanavan toimintaa 
Versio:14.2.2024
 Eräissä tilanteissa Ålandsbanken saattoi herjata: 
    Vastaussanoman sisältötyyppi text/xml; charset=UTF-8 ei vastaa sidonnan sisältötyyppiä (text/html; charset=iso8859-15) 
    jos käytät mukautettua koodausta, varmista että IsContentTypeSupported -metodi on toteutettu oikein. 
Versio:29.1.2024
 Nordean tuki Monipankissa päättyi syksyllä 2023 Nordean siirryttyä SHA256 salaukseen 
 Poistettu Nordean keskitason varmenteeseen liittyvä vanhenemishuomautus 
Versio:8.12.2023
 Finvoice verkkolaskujen tarkastelussa valinta "Laskujen luettelo Muistioon" näytti asiakkaan aineistolla kahdessa laskussa väärää summaa, koska 
      toisessa laskuista asiakkaan nimessä oli / 
      toisessa laskuista laskun numerossa oli /
      toiminto, joka näyttää laskujen luettelon muistiossa, poimi tiedot siten, että kentät on eroteltu / -merkeillä luottan, ettei / merkki esiinny kenttien tiedoissa 
      parannettu poimintaa tuolta osin
  
Versio:3.12.2023
 *******************************
 ***   Vuosipäivitys 2023   **** 
 *******************************
 https://asteri.fi/monipankin-vuosipaivitys/ 
 https://asteri.fi/category/asteri-ohjelmat/pankkiyhteys/ 
  
Versio:3.12.2023
 Aktia RA-kysely näytti reaaliaikakyselyn lopussa saldopäivämääränä vanhimman tapahtuman päivämäärän 
 Nyt näyttää otsikkorivillä olevan tapahtumapäivämäärän, joka näytti olevan se pvm, jolloin kysely tehtiin 
Versio:6.9.2023
 Tutkittu ao. pulmaa, joka esiintyy satunnaisesti muutamalla käyttäjällä: 
     System.Data.OleDb.OleDbException (0x80004005):
     Tietokantaa "" ei voi avata. Se ei ehkä ole tietokanta, jonka sovelluksesi tunnistaa, tai tiedoston on vioittunut 
     rutiini: globalit / tapahtumalokiin
 Mahdollisia syitä: 
    Lokitiedosto c:\asterimp\mplog.mdb ei voi kirjoittaa, se on joko lukittu jollekin muulle ohjelmalle tai vioittunut
    c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto on vioittunut.
 Mahdollisia ratkaisuja:
    Poista tai uudelleennimeä c:\asterimp\mplog.mdb tapahtumalokitiedosto 
    Luo uudestaan c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto ja anna ensimmäiselle riville jokin järkevä nimi 
    Suorita Monipankki järjestelmänvalvojana -> Napsauta SHIFT pohjassa käynnistyskuvaketta ja valitse "Suorita järjestelmänvalvojana" 
    Tarkista, ettei Monipankki ole käynnissä useaan kertaan -> vie kohdistin Windowsin alaosaan mp kuvakkeen päälle ja tarkista, montako ilmentymää pullahtaa näkyviin 
    Tarkista, ettei jokin virustorjuntaohjelma tarkasta tai estä käyttämästä Monipankin tiedostoja -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi 
    Tarkista, ettei jokin automaattinen varmuuskopiointi tai pilveenpeilaus-ohjelma ryhdy kopioimaan Monipankin tiedostoja Monipankin ajon aikana -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi 
 Virheilmoitus tulee, jos tapahtumalokitiedostoon ei voi kirjoittaa tapahtumaa.
 Virheilmoituksella ei ole vaikutusta siihen, onnistuiko lähetys tai vastaanotto. Sen tiedon ohjelma näyttää yo. pulmailmoituksen jälkeen 
Versio:25.8.2023
 Virhelokin tallennus
    jos ohjelmassa tulee Pulma, se tallentuu virhelokiin c:\asterimp\virheloki.txt
    jos aineiston lähetyksessä tulee pulma, tulee huomautus tarkistaa pankista, menikö aineisto silti perille ja lähtevätkö maksut pulmasta huolimatta tililtä 
Versio:21.8.2023
 Parannettu viitemaksut-tiedoston tallentumista tilanteessa, jossa noudetaan usean yrityksen viitemaksuaineisto (KTL, konekielinen tapahtumaluettelo) kertanoutona
 Aiemmin saattoi tiedoston alkuun ensimmäiselle riville tallentua 2 ylimääräistä merkkiä (BOM), esim. viitemaksuaineiston erätietueen ensimmäistä merkkiä (numeroa 3) edelsi 2 ylimääräistä merkkiä 
 Aiemmin saattoi ääkkösissä (åäöÅÄÖ) olla pulmia 
Versio:16.6.2023
 Nordea on siirtymässä Q3/2023 SHA256 allekirjoitukseen, jolle ei ole tukea Monipankissa 
 Nordean uudet asiakasvarmenteet myönnetään SHA256 allekirjoitusta tukevina, josta syystä ne eivät toimi Monipankissa 
 Lisätty tästä huomautuksia sekä asetus hiljentää huomautus Nordean henkilökohtaiset-varmenteen vanhenemisesta asetukset / [ ] älä huomauta Nordean varmenteen vanhenemisesta 
Versio:28.4.2023
 Samlink pankit ilmoittivat tänä aamuna 
    Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu. 
 Päivitä ohjelma tähän versioon, niin asia ratkeaa 
 HUOM: jos olet lähettänyt aineistoja pankkiin, tarkista pankista, lähtikö aineisto yo. virheilmoituksesta huolimatta 
 Tässä versiossa on tuki Samlinkin uusitulle palveluvarmenteelle SEPAWEBS 
Versio:20.4.2023
 Työntekijän nimi on yleensä c:\asterimp\ttnimi.oma tiedostossa 
 jos tiedosto on tyhjä, nimeksi asetetaan nyt xx 
Versio:13.4.2023
 Lisätty pulma-ikkunaan mahdollisuus kopioida virheilmoitus leikepöydälle 
Versio:12.4.2023
 Yhdellä asiakkaallamme esiintyy satunnaisesti ao. pulma. Muilla käyttäjillä toimii ok. 
     System.Data.OleDb.OleDbException (0x80004005):
     Tietokantaa "" ei voi avata. Se ei ehkä ole tietokanta, jonka sovelluksesi tunnistaa, tai tiedoston on vioittunut 
     rutiini: globalit / tapahtumalokiin
 Mahdollisia syitä: 
    Ohjelma on käynnissä useaan kertaan 
    Virustorjunta tai automaattinen varmuuskopiointi pitää tietokantoja varattuina 
    Lokitiedosto c:\asterimp\mplog.mdb on vioittunut
    c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto on vioittunut.
    Ohjelmalla ei ole käyttöoikeuksia tiedostoihin 
 Mahdollisia ratkaisuja:
    Suorita Monipankki järjestelmänvalvojana -> Napsauta SHIFT pohjassa käynnistyskuvaketta ja valitse "Suorita järjestelmänvalvojana" 
    Tarkista, ettei Monipankki ole käynnissä useaan kertaan -> vie kohdistin Windowsin alaosaan mp kuvakkeen päälle ja tarkista, montako ilmentymää pullahtaa näkyviin 
    Tarkista, ettei jokin virustorjuntaohjelma tarkasta tai estä käyttämästä Monipankin tiedostoja -> sammuta ne testilähetyksen / noudon  ajaksi 
    Tarkista, ettei jokin automaattinen varmuuskopiointi tai pilveen-peilaus-ohjelma ryhdy kopioimaan Monipankin tiedostoja Monipankin aikana -> sammuta ne testilähetyksen / noudon ajaksi 
    c:\asterimp\mplog.mdb on lokitiedosto. Nimeä se uudelle nimelle tai poista kokonaan 
    Luo uudestaan c:\asterits\ttnimi.oma tiedosto ja anna ensimmäiselle riville jokin järkevä nimi 
 Lisätty vaihe-ilmaisin ja kutsumuuttujien sisältö ym. rutiinin pulma ikkunaan pulman selvittämiseksi 
Versio:14.3.2023
 Aktia RA / Tilitapahtumakyselyn visualisointi. Tehty ja testattu sellaisella aineistolla, jossa yhden tilin tapahtumat.
Versio:17.2.2023
 Finvoice tarkastelu valintalistalla näyttää nyt myyjän nimen ääkköset åäö, aiemmin salmiakkikysymysmerkki 
 Julkaistu 15.2.2023 tehdyt muutokset Nordeasta joukkonoudettavien Finvoice laskujen ääkkösiin (sama kuin 17.2.2023, klo 11:30 versio 
Versio:15.2.2023
 Tässä versiossa on parannettu OP:sta ja Nordeasta joukkonoudetuissa Finvoice verkkolaskuissa esiintynyt tilanne, jossa åäö kirjaimet ovat muuttuneet syheröksi (UTF-8 koodatuiksi) 
 Muut pankit noudattavat alhaalla keskellä olevaa POP/Sp/SHB/Aktia merkistövalinta 
   Noudettaessa OP:sta Finvoice laskuja [Nouda kaikki samaan tiedostoon] painikkeella, åäö kirjainten tilalle tuli syheröä (UTF-8 merkistöä) 
   Jos tiedostot noudettiin yksitellen [Nouda tiedosto 542316087], åäö tuli ok 
   Tämä versio tallentaa pakotetusti Finvoicet ISO-8859-15 koodauksella, kun pankkina OP tai Nordea ja kun nouto tehdään valinnalla "Nouda kaikki samaan tiedostoon" 
Versio:13.2.2023
 Aineiston lähetys: vaikka tulisi herja 
      Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu 
      The incoming message was signed with a token which was different from what used to encrypt the body.  This was not expected
   aineisto voi olla silti lähtenyt pankkiin -> varmista asia soittamalla pankin maksuliikeneuvontaan 
   Lisätty ym. huomautus lähetyksen pulmailmoitukseen 
 Jos c:\asterimp\ttnimi.oma tiedosto puuttui, ohjelma ei lokittanut lähetystä / noutoa, vaan herjasi Polun c:\asterits\ttnimi.oma osaa ei löytynyt" 
   Herjasta huolimatta aineisto on saattanut lähteä pankkiin -> Tarkista asiaa pankin maksuliikeneuvonnasta 
   Parannettu ohjelmaa: jos ttnimi.oma tiedostoa ei ole, käyttää oletusnimeä xx 
 Parannettu pain.002.001.03 maksupalauteaineiston tulkkaantumista selväkieliseksi 
 ******************************************************************
 *** Ennakkotieto Samlink pankeista                             ***
 ***    Säästöpankit, POP Pankit, OmaSp, Handelsbanken, Aktia   *** 
 ******************************************************************
 Samlink lopettaa 1.5.2023 alkaen tuen eräille tähän asti käytössä oleville salausprotokollille 
 1.5.2023 alkaen liikennöinti Samlink pankkeihin (Säästöpankit, POP Pankit, OmaSp, Handelsbanken, Aktia) edellyttää 
 TLS 1.2 salausprotokollan sekä jonkin seuraavista salausmenetelmistä 
    TLS13-AES128-GCM-SHA256/TLS1.3
    TLS13-AES256-GCM-SHA384/TLS1.3
    ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256/TLS1.2
    ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384/TLS1.2
 Testihavaintoja:
    Windows 11 koneella otettu yhteys toimi ok, kun koneelle oli asennettu TLS 1.2 korjauspaketti (sama kuin OP tarvitsee)
    TLSv1.2 ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256
    TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_GCM_SHA256 = Microsoftin dokumenteissa oleva Cipher Suite String
    https://asteri.fi/op-ws-kanava-tls-1-2/ 
    Windows 7 koneella otettu yhteys ei toimi. Se liikennöi ei-tuetulla salausmenetelmällä TLS 1.2 ECDHE-RSA-AES128-CBC-SHA. 
      Samlinkin kommentti: Jos AES128 pohjana,  tuettu cipher suite on: ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256
      Testaamatta tämä: 
         https://learn.microsoft.com/en-us/security-updates/SecurityAdvisories/2015/3042058 
         To add cipher suites, use the group policy setting SSL Cipher Suite Order under
         Computer Configuration > Administrative Templates > Network > SSL Configuration Settings
         to configure a priority list for all cipher suites you want enabled.
   Tutkimatta tämä 
        https://support.microsoft.com/en-us/topic/update-to-add-new-cipher-suites-to-internet-explorer-and-microsoft-edge-in-windows-548427db-ed06-5521-fe8b-d525ab573022 
        gpedit.msc
        tietokoneasetukset / hallintamallit / verkko / SSL-kokoonpanoasetukset
 Cipher suites
    https://www.howsmyssl.com/ 
    https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/secauthn/cipher-suites-in-schannel?source=recommendations 
 Lisätietoa: 
    https://samlink.fi/wp-content/uploads/2023/01/Samlink_Ohjelmistotalotiedote_01_2023-1.pdf 
    https://samlink.fi/ohjelmistopalvelut/ 
Versio:8.2.2023
 *************************************
 ***  Ajanjakso / nouda pankista   ***
 *************************************
 Nyt voit määrittää asetuksissa, mitä tarjotaan noudon ajanjaksoksi 
   (*) edellinen kuukausi
   ( ) tyhjä 
   ( ) edelliskerran ajanjakso
Versio:6.2.2023
 *************************************
 ***   Finvoice åäö -> ???         *** 
 ***   esim. Mäkinen -> M?kinen    *** 
 *************************************
 Tutkittu tilannetta, jossa joissain tilanteissa laskun saajilla åäö kirjaimet näkyvät kysymysmerkkeinä (åäö -> ???) 
 Parannettu ohjelmakoodin laatua, jotta ääkköset näkyisivät kaikissa tilanteissa vastaanottajilla oikein 
Versio:27.1.2023
 Visualisoidessaan TITO tiliotteita, jos noudetussa tiedostossa on useampia tiliotteita, aloittaa jokaisen tiliotteen sivunumeroinnin numerosta 1
Versio:19.1.2023
 ******************************************
 ***   Yksittäismaksu                   *** 
 ***   maksupalvelutunnuksen poiminta   ***
 ******************************************
 Yksittäismaksun maksupalvelutunnus poimitaan seuraavasti: 
   Pohjaksi asetetaan asiakastiedot-välilehdellä valittuna olevan pankin kohdalta 0 + Y-tunnus ilman väliviivaa (ns. paras arvaus) 
       Pankki antaa maksupalvelutunnuksen
       Se voi olla mitä vain, yleensä kuitenkin Y-tunnus ilman väliviivaa, jota ennen tai jälkeen on 0 
       60% todennäköisyydellä se on 0 + Y-tunnus ilman väliviivaa 
   Jos maksajan tiedoista löydetään sellainen tieto, jossa BIC vastaa valittua pankkia (esim. valittu Aktia ja maksajan tiedoissa HELSFIHH) ja Y-tunnus vastaa asiakastiedoissa valitun rivin Y-tunnusta, 
       vaihdetaan maksupalvelutunnukseksi maksajan tiedossa oleva
       asetetaan maksajan IBAN maksajan tiedoista löytyneeksi 
   Jos ei löydetty maksajan tiedosta BIC ja Y-tunnus täsmäävää tallennettua maksajan tietoa, 
       etsitään aiemmista maksuista, löytyykö niistä maksua, jossa BIC ja Y-tunnus vastaavat asiakastiedot-välilehdellä valittuna olevaa riviä 
       jos löytyi 
           vaihdetaan maksupalvelutunnukseksi maksajan tiedossa oleva
           asetetaan maksajan IBAN maksajan tiedoista löytyneeksi 
Versio:18.1.2023
 **************************
 ***   OP TLS 1.2       ***
 **************************
 Lisätty OP:n varmenteen noutoon virhepyydys ja linkki TLS 1.2 sivulle, jos TLS 1.2 asetusta ei ole tehty 
    https://asteri.fi/op-ws-kanava-tls-1-2/ 
 **************************
 ***   Yksittäismaksu   *** 
 **************************
 Miksi yksittäismaksuna tehdystä maksusta ei näy pankin tapahtumissa saajan nimiä kun tarkastelin samana päivänä nettipankissa pankkitilin tapahtumia? 
 Se johtuu siitä, että pankki tai pankin kanssa tehty sopimus joko noudattaa tai ei noudata BtchBookg : BatchBooking ohjausta 
   SEPA maksuissa BatchBooking määrittää, näytetäänkö maksuerä nippuna vai puretaanko yksittäiset maksut tilitapahtumiin. 
      BtchBookg = false -> maksut eritellään saajittain (Ahkera Asiakas Oy) 
      BtchBookg = true  -> maksut näytetään nippuina (Lähtevät maksut 1 kpl) 
    Pankit voivat oman päätöksensä mukaan valita, noudattavatko yllä olevaa määritystä 
 Tutkittu tilannetta:
   Tehty yksittäismaksu Aktian tililtä 
   Aktian tilitapahtumissa maksu näkyy "Lähtevät maksut 1 kpl" mutta tapahtumissa ei näy tietoa, kenelle maksu on mennyt 
 Perehdytty eräiden pankkien dokumentaatioon 
   Pankista riippuen pankki noudattaa tai ei noudata BtchBookg : BatchBooking ohjausta
   Pankin kanssa tehdyllä sopimuksella voi joissain pankeissa valita, näytetäänkö nippuna vai yksittäismaksuina 
 Aktian dokumentin "Outgoing payments, Service description, Pain.001.001.02" mukaan BtchBookg Not Used
    https://www.aktia.fi/docs/default-source/yritysasiakkaat/maksuliikenne/outgoing-payments-pain.001-version-02.pdf?sfvrsn=1299dac7_13 
 Nordean dokumentin mukaan <BtchBookg>true</BtchBookg>, <BtchBookg>false</BtchBookg> olisi tuettu
    https://www.nordea.fi/Images/58-81977/yrityksen_maksut_esimerkkiliite2.pdf 
 OP:n dokumentin "OPn C2B -PALVELUT,  Pain 2 - Versio, Maksuliiketuotteet" dokumentin mukaan BtchBookg ei käytössä, veloitustavasta (nipussa tai yksitellen) sovitaan palvelusopimuksella. 
    https://www.op.fi/documents/20556/21977227/C2B-maksujen-palvelukuvaus-pain-02/c1d9edad-736a-4151-920d-06c926fc87b8 
Versio:13.1.2023
 Aktia Pankissa oli viitemaksuaineiston muodostumisessa häiriö. Aineisto näkyi muodostuneena ja noudettavissa olevana sekä WS kanavassa että nettiselaimen kautta aktia.fi -palvelussa 
 Kun aineiston nouti, se oli tyhjä, josta syystä monipankki herjasi: 
   Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää sekä 
   Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa. Tiedostoa c:\asterimp\noudetut\Atsoft_Oy_Mäkinen_Aktia_OP_2023-01-13.txt ei löytynyt 
 Tämä tilanne tuli ensimmäisen kerran vastaan. 
 Parannettu Aktian noutoja siten, että nyt ohjelma ilmoittaa em. tilanteessa 
     Virhe pankissa. Aineistoa f46ddbb31d47fae6c78f5a4dd05d36cd / OP / 2023-01-13T01:23:49.114+02:00 / Aktia / 0705493-3 ei ole muodostunut
 **************************
 ***   Yksittäismaksu   *** 
 **************************
 Kun valitaan "Luo yksittäismaksu" asettaa Lähetettävän aineiston Aineistotyypiksi 
       Nordea NDCORPAYS / Yrityksen maksut (XML)
       OP     pain.001.001.02 / SEPA-maksu C2B-muodossa
       Aktia  XL / SEPA-XML ¿tilisiirto pain.001.001.02 ja .03 
       muut   ei muuta aineistotyyppiä 
Versio:5.12.2022/2
 Korjattu: Kun avaa yksittäismaksun [Luo yksittäinen maksu] ja jos yksittaismaksut kansiota tai sen alakansiota, ohjelma kaatui virheilmoitukseen Polun c:\asterimp\lahetettavat\yksittaismaksut\maksupohjat osaa ei löytynyt 
 Korjattu: Kun avaa yksittäismaksun [Luo yksittäinen maksu] ja jos asiakastiedot-välilehti oli tyhjä, ohjelma kaatui virheilmoitukseen 'Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää' 
Versio:4.12.2022
 **************************
 ***   Yksittäismaksu   *** 
 **************************
 Lisätty yksittäismaksuun toimintoja, mm. 
 * Kun mennään yksittäismaksuun, hakee maksajan tilin Y-tunnuksen ja BIC koodin mukaisesti ensin maksajista ja sitten maksulokista 
 * valintalista, josta voi valita aiemman maksun pohjaksi
 * maksajat
 * saajat
 * maksupohjat
 * lähettää suoraan OK painikkeesta, kun määrität asetuksista: [ ] Yksittäismaksu: Lähetä heti OK painikkeen painamisen jälkeen 
 * oletuksena ei näytä lähtevän maksun XML rakennetta muistiossa (asetuksista voit ruksata takaisin näyttämään) 
 * tarkastaa, että yksittäismaksun maksajan BIC vastaa asiakastiedot -välilehdellä valittua pankkia 
 * tarjoaa oletuksena kuluvaa päivää eräpäiväksi 
 * painike, joka sijoittaa kuluvan päivän eräpäiväksi 
 * [x] painikkeet, joista saat tyhjennettyä kohdalla olevan syöttöluukun tiedot 
 * Viivakoodin lukeminen
     sijoittaa saajan BIC IBAN tilinumeron mukaiseksi
     etsii saajan nimeä tilinumeron perusteella saajista, maksupohjista, maksajista ja maksulokista 
 * BIC koodit tarkistettu ao. dokumenttien mukaisiksi "SUOMALAISET RAHALAITOSTUNNUKSET JA BIC-KOODIT MARRASKUU 2022"
    https://www.finanssiala.fi/julkaisut/suomalaiset-rahalaitostunnukset-ja-bic-koodit/ 
    https://www.finanssiala.fi/wp-content/uploads/2022/11/suomalaiset-rahalaitostunnukset-ja-bic.pdf 
Versio:9.11.2022
 ***********************************************************************
 ***   Tuki Nordean 9.11. uusituille varmenteille                    ***
 ***   Asenna tämä, jos lähetät ja noudat aineistoja Nordean kanssa  *** 
 ***********************************************************************
 Nordea otti käyttöön uuden keskitason varmenteen ja juurivarmenteen ke 9.11.2022 klo 8:00-8:30 CET 
 Tässä versiossa on tuki niille. 
 Jos liikennöit Nordeaan, päivitä monipankki tähän tai uudempaan versioon 
Versio:3.11.2022
 Tuotantotekninen välikäännös 
Versio:26.10.2022
 Palautettu asentamaan varmuudeksi myös "OP Services CA V2" keskitason varmennesäilöön 
Versio:19.10.2022
 Tuotantotekninen välikäännös, ei julkaistavaksi, tästä tehty RollBack aiempaan versioon 
Versio:18.10.2022
 Lisätty pulma-ikkunoihin tieto, missä kohdassa ohjelmaa pulma esiintyi 
 Lisätty vaihe-ilmaisin rutiiniin PankkiOP / LahetaTiedostoPankkiin yhdellä Asteri käyttäjällä esiintyvän alla kuvatun pulmatilanteen selvittämiseksi: 
     Ostoreskontrassa muodostetaan SEPA maksuaineisto, maksutili OP
     Kun SEPA maksutiedoston lähettää käynnistämällä monipankin, toimii ok 
     Kun SEPA maksutiedoston lähettää suoraan Ostoreskontrasta (shellaamalla mp), mp herjaa: 
       Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu 
Versio:11.10.2022
  Kun monipankki käynnistetään toisesta Asteri Ohjelmasta (shellataan) nyt näyttää varmennepulmat käynnistyessään, jos niitä on 
     Esim. lähetettäessä palkanmaksusta maksuaineisto pankkiin tarkastaa käynnistyessään, että varmenteiden voimassaoloaika ei ole umpeutunut. Jos on, näyttää muistiossa tiedot vanhentuneista varmenteista 
     Jos et halua, että monipankki näyttää käynnistyessään ~varmennepulmat.txt valitse asetuksista kohta "[x] Älä näytä varmennepulmia käynnistyksessä (~varmennepulmat.txt)" 
  Muutettu "Päivitä tämä ohjelma" lataamaan päivitys atsoft.fi osoitteesta 
  Lisätty odota ja pulma-ikkunoihin versiopvm 
Versio:29.8.2022
 [Näytä kaikkien varmenteiden vanhentumistiedot] näyttää nyt myös OP WS CA V3 varmenteen vanhentumistiedon 
 [Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot] lukee nyt pohjaksi myös ne asiakasvarmenteet, jotka luottavat OP WS CA V3 varmenteeseen 
 Siirretty vaihe-ilmaisinta oikealle, pois yrityksen nimen päältä 
Versio:26.8.2022/2
 ***************
 ***   OP   ****
 ***************
 OP on uusinut varmenteitaan tänä aamuna, josta syystä mm. tiliotteiden noutaminen ilmoitti 
    Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu. 
 Tämän ohjelmaversion mukana asentuvat uusitut varmenteet: 
    Soap for WS        = allekirjoitusvarmenne, joka tulee pankin paluuviestissä tästä alkaen 
    OP Services CA V3  = Uusi OP Ryhmän palveluvarmenteiden CA-varmenne 
    OP WS CA V3        = uudet myönnetyt asiakasvarmenteet luottavat tähän 
 päivityksen mukana asentuu edelleen 
    OP WS CA V2       = tähän asti myönnetyt asiakasvarmenteet luottavat tähän 
 Linkkejä OP:n WS kanavaan liittyen 
   Ajankohtaista OP:n pankkiyhteyskanavasta
     https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/yhteyskanavat 
   Varmennepalvelu (ladattavat varmenteet)
     https://www.op.fi/yritykset/maksuliike-ja-kassanhallinta/yrityksen-sahkoiset-palvelut/yrityksen-pankkiyhteyskanava/varmennepalvelu 
   Tekninen dokumentaatio pankkiyhteyskanavan ylläpitoon 
     https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/ladattavat-asiakasohjeet 
Versio:11.8.2022/2
 ****************************************************
 ***   Alandsbankenin uusi palveluvarmenne        ***
 ***   asentuu tämän ohjelmapäivityksen mukana   *** 
 ****************************************************
 Ålandsbankenin keskitason varmenne (SN=pft.alandsbanken.fi, CN=pft.alandsbanken.fi, O=Alandsbanken, C=FI:) vanheni tänään 11.8.2022 
 Tämän version mukana asentuu uusi palveluvarmenne, joka on voimassa 7.8.2025 asti 
 Jos ei asentunut,  tarkista että käytössäsi on alkuillan julkaisu, 11.8.2022/2, klo klo 18:30 
 Jos ei vieläkään asentunut, poista valinta kohdasta "[asetukset] / [ ] Älä päivitä varmenteita ohjelman mukana tulleiksi" ja käynnistä monipankki uudestaan 
Versio:9.8.2022
 Parannettu SEPA maksupalautteen (pain.002.001.02, pain.002.001.03) luettavuutta
    Lisätty maksajan nimi näkymään hylätyn tapahtuman "Maksusanoma hylätty" teksti jälkeen, esim. "Maksusanoma hylätty (Asteri Malliyritys Oy)" 
    Lisätty tähdet maksajan nimeä ennen ja jälkeen 
    Lähennetty ym. maksajan nimeä sitä seuraaviin tapahtumiin 
Versio:8.8.2022/2
 Ulkoisen ohjelman tuottama SEPA maksuaineisto, jossa oli erikoismerkkejä (åäöÅÄÖ) herjasi POP Pankkiin lähetettäessä 
     ResponseCode 25
     ResponseText Tiedoston sisällön tulkinta epäonnistui 
 koska siitä puuttui merkkijono "<pain.001.001." 
 Muutettu ohjelma niin, että riittää, että maksuaineistosta löytyy "pain.001.001." (ilman pienempi kuin merkkiä) jotta poistaa POP lähetettäessä ääkkösten yläpisteet yms åäö -> aao 
 Tarvittaessa toteutamme saman muihin Samlink pankkeihin (Aktia/Handelsbanken/SP)
Versio:25.5.2022
 *******************************************************
 ***   Tuki Samlinkin (Aktia, Sp, POP, SHB, OmaSp)   ***
 ***   uusitulle varmenteelle                        ***
 *******************************************************
 Samlink  uusi SEPAWEBS palveluvarmenteen aamulla
 Tämä ohjelmaversio asentaa uuden varmenteen ja poistaa vanhan 
 Aamupäivällä, uusinnan ollessa käynnissä, oli käytössä joko vanha tai uusi varmenne, jolloin saapunut sanoma allekirjoitettiin satunnaisesti toisella näistä. 
 Samlink pankkeja ovat Pop Pankki, Säästöpankki, Oma Säästöpankki. Aktia ja Handelsbanken 
Versio:17.5.2022
 ***************************************************
 ***  Finvoice laskujen näyttämistä parannettu   *** 
 ***************************************************
 Parannettu Finvoice visualisointia Win10 / Win11 koneissa lisäämällä tuki Finanssialan Finvoice laskujen katseluohjelmalle FinvoiceXML 
 Finvoice katseluikkunassa on nyt ensimmäisenä painike [Näytä FinvoiceXML katseluohjelmalla] 
 Se lataa tarvittaessa Finanssialan verkkolaskusivuilta FinvoiceXML.msi asennuspaketin, jotta käyttäjä voi asentaa ohjelman oletusasetuksin 
Versio:12.5.2022
 Parannettu Finvoice visualisointia Win11 koneissa
 Selainten tietoturva-asetukset saattavat estää visualisoinnin ja näyttävät pelkän tyhjän sivun Finvoicen sijaan 
 Lisätty painikkeet, joilla selain noudattaa visualisointiohjetta: 
   [Näytä MSEDGE'ssä  ( --allow-file-access-from-files )] 
   [Näytä Chromessa ( --allow-file-access-from-files )] 
Versio:21.4.2022
Versio:20.4.2022
 Nordea siirtyy vaiheittain SHA246 salaukseen 7/2022 - 4/2023 aikana
   Tähän asti Nordea ja Asteri Monipankki on tukenut SHA1 salausta 
   Varmistaaksesi sujuvan liikennöinnin Nordeaan siirtymäkauden aikana, suosittelemme uusimaan asiakasvarmenteen hyvissä ajoin ennen kesäkuun 2022 loppua (30.6.2022) mennessä. 
   Tarkemmin Nordean kirjeessä https://www.anpdm.com/newsletterweb/47455C44734047584074414459/42445945714946504A704640514A71  
 Käynnistyessään huomauttaa, jos asiakasvarmenteissa on Nordean varmenne, joka vanhenee ennen 1.4.2023 ja kehottaa uusimaan asiakasvarmenteen (olettaa että on SHA1) 
Versio:24.2.2022
 Tallentaa shellauslokiin c:\asterimp\~shellausloki.txt komentoriviparametrit, kun toisesta Asteri ohjelmasta käynnistetään monipankki, 
   esim. lähetetään ostolaskujen SEPA XML maksuaineisto tai palkoista palkkojenmaksutiedosto 
   Painike [shellausloki] avaa muistioon shellauslokin
 Nordea / Lähetä pankkiin 
   Nyt tarjoaa oletuksena aineistotyypiksi NDCORPAYS / Yrityksen maksut (XML) aiemman peruutusaineistomuodon sijaan NDCORCANS / Yrityksen maksut, peruutukset (XML)
Versio:23.2.2022
 ************************************************************************
 ***   Tuki Nordean 23.2. uusitulle keskitason varmenteelle           ***
 ***   Asenna tämä, jos lähetät ja noudat aineistoja Nordean kanssa   *** 
 ************************************************************************
  Tuki Nordean 23.2.2022 käyttöönottamalle uudelle keskitason varmenteelle 
  Asenna tämä, jos lähetät ja noudat aineistoja Nordean kanssa 
Versio:2.2.2022
 Nordea ottaa käyttöön uuden keskitason varmenteen ja juurivarmenteen ke 23.2.2022 klo 8:00-8:30 
 Tässä versiossa on tuki niille. Tämä versio ei toimi sitä ennen käytössä olleiden varmenteiden kanssa. 
 Testaamaan päästään vasta tuolloin, kun uudet varmenteet tuotantokäytössä 
Versio:12.1.2022
 Loki ikkuna aukeaa oletuksena suurempana
 oik.alanurkasta voi raahata kokoa
 Alakuvakkeeksi Asteri-Kukka
Versio:26.11.2021
 OP varmenne, henkilökohtaiset SOAP for WS uusiutui tänään 
  Siksi herjasi Käsittelemätön poikkeus 
Versio:8.7.2021
 Asteri Etätuki 
   parannettu koneessa jo olevan toisen toimittajan TeamViewer- version sammuttamista ennen Asteri etätuen käynnistämistä 
Versio:29.3.2021
 Lisätty valinta: OP uusintatiliote TU / uusintatiliote (testaamatta tuotantoympäristössä) 
Versio:7.3.2021
 Eräissä tilanteissa Säästöpankin XE-muotoisen "Saapuvat viitemaksut" aineiston selkokieliseen muotoon tulkinta herjasi 
   Microsoft .NET framework
   Unhandled exception has occurred in your application
   Index and length must refer to a location within the string
   Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa 
   Indeksin ja pituuden on viitattava johonkin merkkijonon kohtaan.
Versio:30.1.2021
 siirtyminen asteri.fi linkkeihin
Versio:20.1.2021
 Viitesuoritukset (KTL) tuloste: saattoi jättää viimeisen sivun tulostumatta, jos sivuja yli 30 
Versio:8.1.2021
 Noudetut kansion voi määrittää c:\asterimp\noudetutkansio.oma -tiedostossa 
   oletuksena noutaa c:\asterimp\noudetut -kansioon
   jos on tiedosto c:\asterimp\noudetutkansio.oma , lukee siitä kansion, minne noudetut tallennetaan 
   tallenna ensimmäiselle riville levyasema ja kansio, minne noudetut tallennetaan, esim s:\noudetut 
 Asetukset -ikkunassa
   on nyt painike, joka avaa mpkansio.oma tiedoston muistioon
   näkyy nyt, mikä kansio on määritetty mpkansio.oma:ssa aineistokansioksi 
   on nyt painike, joka avaa noudetutkansio.oma muistioon
Versio:7.1.2021
 Finvoice visualisointiin päivitetty käyttämään Finansssialan sivuilta tänään löytyneet muotoilutiedostot, ensisijaisesti Finvoice 3.0 mukaiset 
   finvoice.dtd 28.3.2011
   finvoice.css 13.3.2018, Finvoice 3.0 mukainen
   finvoice.xsl 13.3.2018, Finvoice 3.0 mukainen
 Finvoice visualisointiin päivitetty tallentuvat Af-headerit 
Versio:3.1.2021
 KTL listan tulostuksessa
 Joissain tilanteissa saattoi tulostaa viimeisen sivun, vaikka kaikki tapahtumat mahtuneet jo edellisille sivuille
   enää ei tulosta tapahtumatonta viimeistä sivua 
 kirjauspäivän tapahtumien jatkuessa seuraavalla sivulle 
  muutettu "Tapahtumat yhteensä" tekstin tilalle "siirto" jotta paremmin hahmottaa, että kirjauspäivän tapahtumia myös seuraavalla sivulla 
  kpl määrä on kirjauspäivän tapahtumien määrä siirtoon asti 
  jatkavalla sivulla "kirjauspäivä p.k.vvvv" muutettu "jatkuu p.k.vvvv" jotta paremmin hahmottaa, että saman päivän kirjauksista kyse 
 Kirjauspäivän lopuksi tulostuvaan summaan lisätty tuhaterotin 
Versio:27.10.2020
 Danske Bankin tuki päättyi Dansken 2K juurivarmenteen vanhenemiseen 27.10.2020 
 Tämä versio ei enää tarkista, tarkasta eikä asenna Dansken varmenteita 
 ei enää herjaa käynnistyessään: 
     HUOM! Koneellasi olevien pankkien juurivarmenteissa ja/tai palveluvarmenteissa ainakin seuraavat pulmat:
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------
     Keskitason varmenteiden myöntäjät -säilössä oleva varmenne SERIALNUMBER=611262283910008, OU=Danske Bank Group, O=Danske Bank Group, S=Denmark, L=Copenhagen, C=DK, ' CN=DPSIGN: 
        Varmenne on vanhentunut. Päivitä Asteri Monipankki netistä, koska siinä mukana tulee tarvitsemasi uusi varmenne. 
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------
     Keskitason varmenteiden myöntäjät -säilössä oleva varmenne SERIALNUMBER=611262284910008, OU=Danske Bank Group, O=Danske Bank Group, S=Denmark, L=Copenhagen, C=DK,' ' CN=DPCRYPT: 
        Varmenne on vanhentunut. Päivitä Asteri Monipankki netistä, koska siinä mukana tulee tarvitsemasi uusi varmenne. 
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------
     Luotetut varmenteiden päämyöntäjät -säilössä oleva varmenne SERIALNUMBER=611262281110002, OU=Danske Bank Group, O=Danske Bank Group, S=Denmark, L=Copenhagen, C=DK, ' CN=DBGROOT: 
        Varmenne on vanhentunut. Päivitä Asteri Monipankki netistä, koska siinä mukana tulee tarvitsemasi uusi varmenne. 
     ----------------------------------------------------------------------------------------------------
Versio:26.10.2020
 Joissain tilanteissa saattoi herjata "31 Duplicate message rejected. "
   Muutettu käyttämään RequestId:nä aikaleimaa laskurin sijaan 
Versio:30.9.2020
 Maksupalautteen selväkielinen tulkinta näyttää nyt myös maksajan nimen >Nm< tagien välistä (tiedostossa xml-maksu-palaute.tmp) 
Versio:25.9.2020
 Yksittäismaksussa lisätty <MsgId> kenttään aikaleima, jotta verkkokäytössä jos samaan aikaan eri käyttäjät luovat yksittäismaksuja, tulee yksilöllinen MsgId joka maksulle 
Versio:9.9.2020
 Samlink pankit Aktia, SHB, POP, Sp, OmaSp alkoivat antamaan herjaa
    Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu. 
 Palveluvarmenne SEPAWEBS oli uusittu, joka asentuu nyt tämän iltapäivän version mukana 
Versio:9.9.2020
 ***********************************************
 ***    JOUKKOLÄHETYS Master varmenteen Y-tunnus 
 ***********************************************
 Tilitoimisto- ja isännöitsijätoimistokäytössä voi olla tilanne, että tilitoimiston varmenteella lähetetään asiakasyritysten aineistoja 
 Nyt voit määrittää Asetukset ikkunassa, minkä Y-tunnuksen varmennetta käytetään, jos aineistossa olevalle Y-tunnukselle ei ole omaa varmennetta 
 vrt. palkanmaksun Yrityksellä ei ole monipankissa omaa asiakasvarmennetta, joten käytä varmennetta, joka löytyy (esim. tili- tai isännöitsijätoimiston Y-tunnuksella) 
Versio:16.6.2020
 Viivakoodin lukupainike "Luo yksittäinen maksu" -valintaan 
Versio:27.5.2020
 Aktia, SHB, POP, Sp, OmaSp (Samlink -pankit) toimivat jälleen 
   alkoivat herjata tänä aamuna: 
     Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa 
     Vastaussanoman sisältötyyppi text/xml ei vastaa sidonnan sisältötyyppiä (text/xml; charset=iso-8859-15). 
   johtui siitä, että Samlink teki tänään uuden tuotantokäyttöönoton ws-kanavakomponenteille, joka vaati muutoksia monipankkiin 
Versio:19.5.2020
 - Yksittäismaksun lähettäminen herjasi asiakkaalla: Pulma: Mitään sovellusta ei ole kytketty määritettyyn tiedostoon tätä toimintoa varten 
   Arvelu on, että monipankki pyytää Windowsia avaamaan tiedoston, mutta Windows ei tiedä, millä ohjelmalla avaaminen pitäisi tehdä 
   ks. https://asteri.fi/mitaan-sovellusta-ei-ole-kytketty-maaritettyyn-tiedostoon-tata-toimintoa-varten/ 
Versio:7.5.2020
 Nordea saattoi herjata
    Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa. Jos valitset Jatka, sovellus ohittaa virheen ja yrittää jatkaa toimintaa¿. 
    Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se, jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu. 
 Tapa1: Päivitä ohjelma tähän versioon 
 Tapa2: poista certmgr.msc:llä keskitason varmenteista Nordean varmenne / asenna sitten "C:\Program Files (x86)\Asteri Yritysohjelmat\Asteri Monipankki" -kansiosta 7.4.2020 päivätty Nordea_keskitaso.cer 
Versio:8.4.2020/2
 ensiasennuksessa asentaa varmuudeksi OP keskitason varmenteet "OP WS CA V2" ja "OP Services CA V2"
 huomauttaa. jos ohjelman mukana asentuva keskitason varmennetiedostossa oleva varmenteen sormenjälki eri kuin mikä ohjelmaan koodattu on 
Versio:7.4.2020/3
 Nordea keskitason varmenne uusittu -> herjasi
 Asentaa uuden Nordean keskitason varmenteen
 *.tmp tiedostot muutettu avautumaan muistiossa (notepad) -> Win10 ei tiedä, millä oletusohjelmalla *.tmp tiedostot tulisi avata vaan herjaa "Mitään sovellusta ei ole kytketty määritettyyn tiedostoon tätä toimintoa varten" 
Versio:23.2.2020
  Finvoice katseluun painikkeet, joka avaa edgessä / oletusselaimessa 
  jostain syystä Edge ei näytä Finvoice laskua muotoiltuna 
Versio:22.12.2019/3
 Ålandsbanken yhteydessä ei enää herjaa 
    Käsittelemätön poikkeus sovelluksessa 
    Jakso ei sisällä elementtejä 
 Lisätty vaiheilmaisimet, kun vaihdetaan pankkia asiakastiedot -välilehdellä 
Versio:20.12.2019
 Tuki Danske Bankin 27.10.2020 asti voimassa oleville keskitason varmenteille DPSIGN ja DPROOT
   aiemmat versiot voimassa 24.1.2020 asti
   näillä voi käyttää Dansken yhteyttä 27.10.2020 asti, kunnes vain Dansken 4K varmenne voimassa 
Versio:18.12.2019
 OP:n palveluvarmenne / "OP:n serverin varmenne" SOAP for WS päivittyi n. 12.12.2019 (aiemman varmenteen voimassaoloaika oli 16.1.2020) 
   Tämän seurauksena yhteys OP:hen lakkasi toimimasta ja monipankki antoi virheilmoituksen 
    "saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu" 
   Tämän ohjelmapäivityksen mukana asentuu päivittynyt varmenne ja liikennöinti onnistuu taas OP:hen. 
 Pankin palveluvarmenne
  Palveluvarmenne on pankin varmenne, jota pankit päivittävät vaihtelevina ajankohtina. 
  Palveluvarmenteen päivitys vaihtelee pankeittain. 
  Nordea ja OP:
    Palveluvarmenne löytyy pankin vastaussanomasta, vaatii päivityksen Monipankkiin 
  Aktia/Säästöpankki/Paikallisosuuspankki/Handelsbanken: 
    Ei ole tarvetta palveluvarmenteen noutoon
  Danske Bank:
    ? (tod.näk.vaatii ohjelmapäivityksen, 4K juurivarmenne ei tuettu) 
  Jos pankin palveluvarmenne vanhenee, sovellus antaa aineistojen lähetyksen tai noudon yhteydessä virheilmoituksen: 
     Saapuva sanoma allekirjoitettiin käyttämällä tunnussanomaa, joka ei ollut sama kuin se jolla runko salattiin. Tätä ei odotettu 
     The incoming message was signed with a token which was different from what used to encrypt the body.  This was not expected.
Versio:1.12.2019
 Asetuksissa valinta "[x] Kopioi noudetun tiedoston tiedostonimi leikepöydälle" 
Versio:20.10.2019
Versio:18.9.2019
 - Asetuksiin voi valita kohdan Danske 4K varmennetestiä varten, että Danskeen liikennöitäessä SoftwareId:ksi asetetaan "Asteri 2.0" 
   jotta Dansken pää tietää, että "ohjelma tukee 4K juurivarmennetta" 
   HUOM: monipankki ei vielä toimi 4K varmenteen kanssa. Määritys tehtiin vain testausta varten 
Versio:20.8.2019
 Ålandsbanken keskitason varmenne uusiutui -> asentaa nyt 11.8.2022 asti voimassaoloajalle olevan varmenteen Ålandsbankenille 
 Määrityksissä voi ruksata "Älä asenna ohjelman mukana tulleita varmenteita" jotta jos pankki uusii keskitason tai juurivarmenteen, jota ei olla ehditty päivittämään monipankin asennuspakettiin, 
 voi käsin asentaa varmenteen koneelle ja sitä ennen määrittää mp:lle että ei kopioi sen päälle asennuksen mukana tullutta varmennetta (ei julkaistu vielä 20.8.2019 versioon) 
Versio:18.6.2019
   Lisätty [Nouda pankin palveluvarmenteet Danske Bank] huomautukset, että noutaa 4096 bit päävarmenteen, jota Asteri ei vielä tue 
Versio:28.2.2019
  Tehty Sp, Pop, SHB ja Aktia noutoihin mahdollisuus valita merkistö, jona tallentuu levylle 
    Oletuksena on Unicode
    Jos se ei toimi, kokeile ISO8859-15, Default (yleensä tallentaa ANSI muodossa) tai ASCII valintaa 
  Muutettu KTL ja TITO visualisointi html:ksi merkistöksi ISO8859-15 
Versio:27.2.2019
  Tehty Sp ja Pop noutoihin mahdollisuus valita merkistö, jona tallentuu levylle 
  Oletuksena on Unicode
  Jos se ei toimi, kokeile Default (yleensä tallentaa ANSI muodossa) tai ASCII valintaa 
Versio:11.2.2019
 [Uusi varmenne]
    Handelsbanken (testaamatta)
    Sp
    POP
    Ålandsbanken (testaamatta) 
Versio:28.1.2019
  Aktia [uusi varmenne] -painikkeen toiminnallisuus
Versio:21.10.2018
 - pain-maksupalaute selväkielisenä: 
       - lisätty GrpSts PART:iin, että erän kaikki maksut voivat olla hyväksytty ei päivinä 
       - lisätty TxSts ACSP:iin, että maksu on hyväksytty 
Versio:10.10.2018
 - pilvikäytössä couldn't find file 'C:\asterimp\req_id.oma'; korjattu tämä 
   ja muita seikkoja kuten selväkielisten näyttämisessä mahdollinen sama pulma 
Versio:1.10.2018
 - Danske Bankin asiakasvarmenteiden latauksen Käyttö estetty -pulman estämiseksi: 
   poiston ohittava virhekäsittelijä lisätty 
Versio:28.9.2018
 - Danske Bankin asiakasvarmenteiden lataukseen lisätty virhepyydys ja paikkailmaisin 
 - Käyttö estetty -pulmien estämiseksi: MpKansio-viittauksiin lisätty kenoviiva jos puuttui 
Versio:14.9.2018/2
 - etätuen käynnistys 64bit koneessa 
Versio:14.9.2018
Versio:3.9.2018
 - Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot -painike tunnistaa nyt myös OP:n uudet varmenteet (V2) 
Versio:22.8.2018/2
Versio:14.8.2018
 - pilvikäyttö: 
       - asiakasvarmenteen latauksessa pulmat
           error:02001005:system library.fopen:Input/output error
           error:2006D002:BIO routines:BIO_new_file:system lib.
         korjattu
Versio:12.8.2018
 - TITO selväkieliseksi: sivun lopussa saattoi joskus tulostua tapahtumat erittely- 
   tiedot päällekkäin "Tulostettu Asteri Monipankki -ohjelmalla"-tekstin kanssa; korjattu 
Versio:9.8.2018
 - TITO selväkieliseksi: sivun lopussa saattoi joskus tulostua tapahtumat erittely- 
   tiedot päällekkäin "Tulostettu Asteri Monipankki -ohjelmalla"-tekstin kanssa; korjattu 
Versio:8.8.2018
 - TITO selväkieliseksi: sivun lopussa saattoi joskus tulostua tapahtumat erittely- 
   tiedot päällekkäin "Tulostettu Asteri Monipankki -ohjelmalla"-tekstin kanssa; korjattu 
Versio:4.8.2018
 - pilvikäyttö: 
       - asiakasvarmenteen lataus tottelee nyt kaikkien pankkien osalta
         ohjelman kansioon tehdyn tiedoston mpkansio.oma mukaista levyasemaa/polkua
Versio:21.7.2018
 - kotisivun kutsuprotokollaksi https: 
Versio:5.6.2018
 - pilvikäyttö: korjattu asiakasvarmenteen latauksessa mahdollisesti tulevat pulmat: 
   ~edit2.txt ja ~edit5.txt ja ~edit9.txt noudattavat nyt mpkansio.oma-määritystä 
Versio:25.5.2018
 - Nordean palvelimen varmenne uusittu; lisätty ohjelman asennus- ja päivityspakettiin 
Versio:2.5.2018
 - asiakasvarmenteen latauksessa ainakin Nordea ja Danske Bank vaativat yrityksen nimen
   ISOIN KIRJAIMIN, joten ohjelma käyttää syötettyä nimeä isoina, vaikka olisi syötetty pieninä 
Versio:27.4.2018
 - pilvikäyttö, ohje pilven ylläpitäjälle: 
       - tee ohjelman käynnistyskansioon (C:\Program Files (x86)\Asteri Yritysohjelmat\Asteri Monipankki) tiedosto mpkansio.oma, johon kirjoita se polku, joka 
         toimii c:\asterimp-kansion korvikkeena pilvikäytössä, esim. ...Roaming... 
       - kopioi c:\asterimp-kansiosta kaikki tiedostot pohjaksi tuohon kansioon,
         jonka määrittelit 
Versio:7.4.2018
 - TITO selväkielisenä html:nä -tulosteessa näkyy nyt pitkänkin viestin kaikkien rivien tiedot, 
   esim. pankin palvelumaksuerittelyissä 
 - OP:n ja Nordean asiakasvarmenteiden uusimismahdollisuus Asiakastiedot-välilehdellä. 
   Toimi seuraavasti:
       - mene sen varmenteen riville, jonka haluat uusia
       - paina "Asiakasvarmenteen uusiminen"
Versio:27.3.2018
 - varmennepulmat ja varmenneraportit menevät nyt asterimp-kansioon 
Versio:22.3.2018
 - Danske Bank on uusinut palveluvarmenteensa.
   Jos olit jo ehtinyt hakea uudet palveluvarmenteet painamalla varmennevälilehdellä 
   Dansken painiketta, tuli esimerkiksi pulmaa
       Useita X.509-varmenteita löydettiin käyttämällä seuraavia hakuperusteita: 
       StoreName CertificateAuthority, Store.Location CurrentUser, FindType
       FindBySubjectName, FindValue DPSIGN. Tarkenna hakuarvoa.
   Korjattu siten, että Danske Bankin uudet palveluvarmenteet asentuvat ohjelmapäivityksen jälkeen, 
   kun käynnistät ohjelman. Samalla vanhat palveluvarmenteet poistuvat säilöstä. 
Versio:5.3.2018
 - joukkonoudossa uusi aineistotyyppi: XML-maksujen virhepalaute
Versio:6.2.2018
 - Danske Bankin Nouda yksi tiedosto -toiminnossa tulee nyt ääkköset siististi 
   esim. ktl:n selväkieliseen tulosteeseen 
Versio:1.2.2018
 - Finvoice-verkkolaskujen selväkielisessä tarkastelussa tulee nyt ääkköset oikein 
   myös Danske Bankin aineistoissa 
Versio:30.1.2018
 - OP:n ajantasasaldokysely:
       - HUOM! Sijaitsee "Lähetä pankkiin"-puolella 
       - aineistotyyppi on camt.060.001.02 / ajantasasaldokysely
       - kysyy pankkitilinumeroa ja tilinomistajan nimeä, joten 
         VINKKI: pidä Muistio/Notepadissa listaa hoidettavien yritysten ja henkilöiden 
                 OP-tilinumeroista ja nimistä ja kopioi-liitä sieltä aina sopivat tiedot 
Versio:29.1.2018
 - pain.002.001.02-maksupalautteen selväkielistä tulkintaa parannettu 
Versio:19.1.2018
 - OP palveluvarmenne vaihtui taas, joten uusi asentuu nyt ohjelmapäivityksen jälkeen 
   kun ohjelma käynnistetään 
Versio:18.1.2018
 - ensiasennuksen jälkeen herjasi req_id.oma:n puuttumisesta; korjattu 
 - ktl selväkieliseksi: monisivuisen tulosteen sivumäärä korjattu: 
       - sivulle mahtuvien tapahtumien max määrä korjattu 
       - ei enää tulostu loppuun useita tyhjiä sivuja, joissa vain yhteenvetorivi 
       - tulostuu enemmän kuin yksi sivu, jos tarpeen 
Versio:17.1.2018
 - OP palveluvarmenne vaihtui, joten uusi asentuu nyt ohjelmapäivityksen jälkeen 
   kun ohjelma käynnistetään 
Versio:15.12.2017/2
 - jos maksutiedosto oli tehty muulla kuin Asteri-ohjelmalla ja jos se sisälsi ääkkösiä, 
   Danske Bank:iin lähetyksen palaute ilmoitti hylkäystä 
   -> ohjelma muuttaa nyt ääkköset vastaaviksi aakkosiksi ennen lähetystä, joten pulmaa ei tule 
Versio:15.12.2017
 - xml-maksujen palaute (pain-palaute) selväkielisenä: MessageId korjattu 
Versio:2.12.2017
 - invalid parameters -pulma noudettaessa OP:stä camt.053 XML-tiliote; korjattu 
Versio:18.11.2017
 - ennen lähetystä poistetaan nyt ääkköset vain alla mainittujen pankkien maksuaineistoista, 
   mutta ei enää esim. lähtevistä Finvoice-verkkolaskuista 
Versio:17.11.2017/2
 - jos maksutiedosto oli tehty muulla kuin Asteri-ohjelmalla ja jos se sisälsi ääkkösiä, 
   Samlink-pankkeihin (Aktia, Handelsbanken, POP, Sp) lähetettäessä tuli 
   sisällön tarkastuksessa virhe 
   -> ohjelma muuttaa nyt ääkköset vastaaviksi aakkosiksi ennen lähetystä, joten pulmaa ei tule 
Versio:17.11.2017
 - Aiempi ohje on ollut, että näkyvä Asteri Monipankki pitää olla sammutettuna, kun lähetetään 
   tai noudetaan suoraan toisesta Asteri-ohjelmasta, koska silloin Asteri Monipankki käynnistyy 
   taustalla. Nyt ohje on, ettei enää haittaa, vaikka näkyvä Asteri Monipankki olisi käynnissä. 
   Siltikään ei enää synny Duplicate Message.. -pulmaa päällekkäisten RequestId:ien vuoksi. 
Versio:16.11.2017
 - jos maksutiedosto oli tehty muulla kuin Asteri-ohjelmalla ja jos se sisälsi ääkkösiä, 
   OP:iin lähetettäessä tuli pulma 
   "Saapuva sanoma allekirjoitettiin varmenteella, joka oli eri kuin se, jolla runko salattiin"
   -> ohjelma muuttaa nyt ääkköset vastaaviksi aakkosiksi ennen lähetystä, joten pulmaa ei tule 
Versio:13.11.2017
 - RequestId:ksi tulee nyt levyltä tallesta vanha arvo lukuarvomuotoisena 
Versio:25.9.2017
 - xml-maksujen virhepalaute näytetään selväkielisenä nyt myös silloin kun 
   noudetaan monta maksupalauteaineistoa samaan tiedostoon
Versio:22.9.2017
 - Samlink on uusinut palveluvarmenteensa.
   Siksi Aktia, Handelsbanken, POP, Säästöpankit ja OmaSp antoivat pulmaa 
   "saapuva sanoma allekirjoitettiin varmenteella, joka oli eri kuin se, jolla runko salattiin"
   Korjattu siten, että Samlinkin uusi palveluvarmenne asentuu ohjelmapäivityksen jälkeen, 
   kun käynnistät ohjelman. Samalla vanha palveluvarmenne poistuu säilöstä. 
Versio:18.9.2017/2
 - Aputyökalupainike: 
       Tietosuojatyökalu: aineiston teksteiksi xxxxx 
   jolla saat sotkettua aineiston tekstit X:iksi, jotta siitä ei näkisi kenen aineistoa on. 
   Sotkettu aineisto löytyy samalla nimellä kuin alkuperäinen, mutta sotketun aineiston 
   nimessä on lisätarkenne .xxx 
Versio:13.9.2017
 - ktl selväkielisenä: korjattu sivumäärää ja yhteissummia 
Versio:12.9.2017
 - Asetukset-painikkeen takana on nyt yksi uusi määritysmahdollisuus: 
   "Selväkielisessä KTL:ssä: Kukin saajan tili omalle sivulleen" 
   jota voit hyödyntää esim. jos tilit ovat eri yritysten tilejä 
Versio:9.9.2017
 - ktl selväkielisenä: korjattu siten, että näyttää tilien väliotsikot silloinkin, 
   kun on saman pankkiryhmän tilejä monta peräkkäin 
Versio:7.9.2017
 - saapuneet viitemaksut XML camt.054 selväkielisenä 
Versio:1.9.2017
Versio:31.8.2017
 - saldokysely selväkielisenä (Nordea ja Danske Bank) 
Versio:30.8.2017
 - Jos lähetys on ok, ohjelma muistuttaa, että pitää silti noutaa palaute muutaman pankkipäivän kuluttua 
 - Noudon aikarajauksen saat nyt annettua myös valitsemalla vain kuukauden ja vuoden, jolloin 
   ajanjaksoksi tulee kuukauden ensimmäisestä päivästä kuukauden viimeiseen päivään. 
   Virallinen käytettävä aikarajaus on se, joka on Ajanjaksolta-päiväyksien välillä. 
   Uusi kuukausivalintamahdollisuus vain nopeuttaa aikarajauksen antamissa joissain tapauksissa.
Versio:28.8.2017/2
 - ktl selväkielisenä: yhteissummissa nyt aina kaksi desimaalia 
Versio:28.8.2017
 - Finvoice-verkkolaskut selväkielisenä, Finvoicen katselu -ikkuna 
Versio:18.8.2017
 - Joukkolähetys: voit lähettää kaikki samassa kansiossa olevat XML-maksutiedostot (pain.001.001.02 ja 3) 
   samalla painalluksella. Lähetetyt tiedostot siirtyvät lahetetyt-alikansioon. 
 - Lähetysraporttiin lisätty tulostumaan pankki ja aineistotyyppi (ei ollut aiemmin pankeissa OP, Aktia, 
   Handelsbanken, POP, Sp, Danske Bank)
 - Valuuttakurssit selväkielisenä 
 - Vastaanottoilmoitus selväkielisenä 
Versio:17.8.2017
 - korjattu Nordeasta Finvoice-virhepalautteen noudossa, että virhepalaute näkyy nyt selväkielisenä 
Versio:16.8.2017/3
 - Pankkia DanskeBank ei löydy Asteri Monipankista -pulma muulla Asteri-ohjelmalla noudettaessa; korjattu 
Versio:16.8.2017
 - TITO selväkielisenä html:nä 
       - sivunvaihto siistitty tapauksessa, jossa oli paljon yksittäisiä viitemaksuja 
 - Finvoice-virhepalaute näytetään nyt myös selväkielisenä Muistio/Notepadissa 
 - aiemmin luotujen aineistojen tarkastelu selväkielisenä: 
       - nyt aineisto avautuu yhdestä ja samasta painikkeesta olipa se: 
               - KTL
               - TITO
               - maksupalaute
               - Finvoice virhepalaute
Versio:15.8.2017
 - kun ohjelma käynnistyy, se tarkistaa ja huomauttaa myös pankkien juurivarmenteiden ja palveluvarmenteiden vanhenemisesta 
Versio:14.8.2017
 - etäAsteri-painike, jolla voit käynnistää etätuen, kun olet puhelinyhteydessä Asterin tukeen 
 - uusi toiminto "Näytä kaikkien varmenteiden vanhenemistiedot" 
   joka tulostaa Muistio/Notepadiin koneesi varmennesäilössä olevien 
   Asteri Monipankkiin liittyvien varmenteiden voimassaolotiedot,
   sijaitsee Asiakasvarmenteiden lataus -välilehdellä ja 
   sitä voit käyttää huoltotyökaluna esim. seuraavasti: 
       - jos jokin palveluvarmenne tai juurivarmenne näyttää vanhenevan, asenna 
         Asteri Monipankin päivitys netistä, jolloin saat uusimmat palveluvarmenteet 
       - jos jokin asiakasvarmenne näyttää vanhenevan, uusi se pankista 
         (tähän ei vielä ole Asteri Monipankissa automaattista toimintoa) 
Versio:13.8.2017
 - pankkivarmenteiden automaattinen asentuminen:
       - ensiasennuksen ja päivityksen mukana asentuu koneelle cer- ja der-tiedostot, 
         joissa on pankkien juurivarmenteet ja palveluvarmenteet
       - ohjelman käynnistyessä asentuvat nyt varmennesäilöihin ne pankkien juurivarmenteet 
         ja palveluvarmenteet, joita ei niissä ennestään ole 
Versio:11.8.2017
 - Danske Bankin asiakasvarmenteen latausikkunassa teksti korjattu: Käyttäjätunnus -> Käyttäjänumero 
Versio:8.8.2017
 - ktl selväkielisenä näyttää nyt myös tapahtumien yhteislukumäärän ja yhteissumman kirjauspäivältä 
Versio:20.7.2017
 - ktl selväkielisenä näyttää nyt myös Handelsbankenin ktl:n (eli jos onnistumismerkkinä oli tyhjä, kun se yleensä on 0) 
Versio:17.7.2017
 - selväkielisessä maksupalautteessa näytetään nyt joissain tapauksissa aiempaa täydellisemmät tiedot 
Versio:16.7.2017
 - Aiempi maksupalaute selväkielisenä -painike, jolla voit avata aiemman pain.001-maksupalautteen 
   nähdäksesi sen selväkielisenä 
 - maksupalautteen nouto näyttää nyt tiedoston sisällön tulkittuna selväkieliseksi 
Versio:8.7.2017
 - TITO selväkieliseksi, KTL selväkieliseksi: ääkköset näkyvät nyt kirjaimina eikä graafisina merkkeinä 
Versio:6.7.2017
 - Danske Bankin siirrot eivät toimineet muusta Asteri-ohjelmasta käsin; korjattu 
Versio:28.6.2017/2
 - uusia painikkeita: Aiemmin noudettu TITO selväkielisenä ja Aiemmin noudettu KTL selväkielisenä 
Versio:28.6.2017
 - TITOn selväkielisessä html:ssä näkyy nyt myös viitenumero eikä näy 
   mahdollinen NOTPROVIDED-viesti
Versio:27.6.2017
 -  Dansken pankin varmenteiden nouto ei enää vaadi, että DPSIGN-varmenne olisi ennestään koneella 
Versio:6.6.2017
 - TITO selväkielisen sivunvaihtumista/täyttymistä siistitty 
Versio:5.6.2017
 - joukkonoudon pankinvalintalaatikkoa suurennettu, jotta kaikki pankit mahtuvat kerralla näkyviin 
 - selväkielisen TITOn 
       - pankin otsikko lisätty 
       - sivunvaihtoja korjattu
Versio:4.6.2017
 - TITOn selväkielisessä yrityksen nimi ei vaihtunut joukkonoudetussa; korjattu 
Versio:2.6.2017
 - TITOn selväkieliseen html:ään korjattu POP Pankin ja Sp/OmaSp:n BIC-koodit 
Versio:1.6.2017/2
 - TITOn selväkielisen näyttämisen jumitus korjattu 
Versio:1.6.2017
 - kun noudat konekielisen tiliotteen eli KTO/TITO:n mistä tahansa pankista, 
   Asteri Monipankki näyttää sen sisällön nyt aina myös selväkielisenä html-sivuna 
   nettiselaimessa, josta voit sen edelleen tulostaa paperille
 - selväkieliseen KTL:oon korjattu jossain tapauksessa viallinen sivunvaihtuminen 
Versio:30.5.2017
 - selväkieliseen KTL:oon korjattu tapahtumien kpl-määrä 
Versio:29.5.2017/2
 - selväkieliseen KTL:oon lisätty kirjauspäivärivi myös toisen ja sitä seuraavien pankkien alkuun 
Versio:29.5.2017/2
 - kun noudat saapuneet viitemaksut KTL-tiedoston mistä tahansa pankista, 
   Asteri Monipankki näyttää sen sisällön nyt aina myös selväkielisenä html-sivuna 
   nettiselaimessa, josta voit sen edelleen tulostaa paperille
Versio:29.5.2017
 - Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää -pulma tai 
   Object reference not set to an instance of object -pulma, jos ei vielä 
   ollut yhtään varmennetta Asiakastiedot-välilehdellä; korjattu 
 - Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot -painikkeesta tuli Ålandsbankenissa 
   asiakasyrityksen nimeksi aina Alandsbanken; korjattu tyhjäksi; 
   ja Nordeassa tulee nyt myös Käyttäjätunnus-sarake varmenteen perusteella 
Versio:24.5.2017/2
 - RequestId:n kasvatus nyt myös, kun noudetaan aineistoja muulla Asteri-ohjelmalla 
Versio:24.5.2017
 - RequestId ei kasvanut, kun muusta Asteri-ohjelmasta lähetettiin maksuja, joten joissain 
   tapauksissa esim. OP:ssa kohdattiin Duplicate Error; korjattu
Versio:18.5.2017
 - joukkonoudossa tuli Danske Bankin tiedostot listalle kahteen kertaan; korjattu
Versio:16.5.2017
 - Danske Bank julkaistu
 - Ålandsbanken julkaistu 
Versio:11.5.2017
 - yksittäismaksun tekeminen ja lähettäminen Samlink-pankeille (Aktia, Handelsbanken, POP, Sp) ilmoitti 
   "ResponseCode 25 ResponseText Tiedoston sisällön tulkinta epäonnistui"; korjattu 
Versio:4.5.2017
 - TITO konekielisen tiliotteen yhdistämisessä kirjanpitoon oli ääkköspulmaa 
   esim. Handelsbankenissa ym. Samlink-pankeissa; korjattu
Versio:10.4.2017/2
 - noudettaessa kaikki samaan (ilman joukkonoutoa) tuli pulma, ettei löydy tiedostoa kaikki.txt 
   koskien pankkeja Aktia, Handelsbanken, POP ja Sp; korjattu
Versio:10.4.2017
 - joukkonoudossa ääkköspulmaa, esim. ktl:ssä aiheutti myyntireskontrassa tulkintavaikeuksia; korjattu 
Versio:20.3.2017
 - joissain koneissa tuli Aktia/Handelsbanken/POP/Sp/OmaSp aineistoja noudettaessa pulma
   "jakso ei sisällä elementtejä"; korjattu 
 - varmenteenlatauksessa tulevaan kysymykseen lisätty tarkentava ohje 
   "Anna salasana varmenteen tallennusta varten (esim. neljä numeroa, valitse vapaasti, pidä muistissasi)" 
Versio:17.3.2017/2
 - 17.3.2017-version Danske Bank ja Ålandsbanken varmenteenlatauspainikkeet 
   poistettu, koska eivät olleet vielä toiminnassa 
Versio:17.3.2017
 - Sp/OmaSp ja Aktia varmenteenlataus korjattu
Versio:12.3.2017
 - varmenteen latauksen loppuun lisätty automaattinen asiakastietojen tallentuminen 
Versio:10.3.2017
Versio:9.3.2017
 - OP:n asiakasvarmenteen noudossa mustUnderstand-pulma; korjattu
Versio:26.2.2017
 - "Lue pohjaksi varmennesäilössä olevien tiedot"-painike tunnistaa nyt, 
   onko kyseessä Aktian, Handelsbankenin, POP:n vai Säästöpankin varmenne 
   ja arvaa yrityksen nimeksi sopimusnimen pienin kirjaimin, isoin alkukirjaimin
Versio:25.2.2017
 - julkaistu Säästöpankit ja Oma Säästöpankki 
       - käytä Asiakastiedot-välilehdellä pankkina "Sp" 
Versio:23.2.2017
 - POP:n väri vaihdettu 
Versio:22.2.2017
 - julkaistu POP
Versio:17.2.2017
 - julkaistu Aktia
Versio:30.1.2017/2
 - Handelsbankenin asiakasvarmenteen latauksessa pysäytetään nyt suorittaminen, 
   jos vastaus ei ok
Versio:30.1.2017
 - ei tullut tapahtumalokiin merkintää, kun lähetettiin muulla Asteri-ohjelmalla 
   OP:iin tai Handelsbankeniin; korjattu
 - siistitty kysyttäviä tietoja OP:n ja Handelsbankenin asiakasvarmenteen latauksessa 
Versio:27.1.2017
 - Handelsbanken julkaistu
Versio:18.1.2017/3
 - jos noudettiin aineistoa muun Asteri-ohjelman kautta ja jos aineistoa
   ei löytynyt annetuilla rajauksilla, nouto kesti kauan ja päättyi 
   taustakäynnistyspulmaan; korjattu 
Versio:13.12.2016
 - pulma lähetettäessä verkkolaskua OP:iin; korjattu 
Versio:8.12.2016
 - Nyt voit tehdä Asteri Monipankilla yksittäisen lähtevän maksun tiedoston: 
   Lähetä pankkiin -välilehdellä on uusi painike: Luo yksittäinen maksu. 
   Kun tiedosto on luotu, sen nimi menee automaattisesti lähetettävän tiedoston nimeksi 
   eli Sinun tarvitsee vain valita oikea aineistotyyppi ja painaa lähetyspainiketta. 
   Luodut tiedostot menevät levylle ja tiedostonimestä näkee maksajan ja saajan nimet 
   ja maksetun summan, joten saat helposti otettua vanhan tiedoston pohjaksi, jottei
   Sinun tarvitse kirjoittaa esim. pankkitilinumeroita kokonaan uudelleen.
   Jos tarvitset yhteenvetoraportteja yms., älä käytä tätä toimintoa vaan hanki 
   Asteri Ostoreskontra -ohjelma.
Versio:21.11.2016/2
 - kannattaa päivittää muut Asteri-ohjelmat, koska niiden versiossa 29.11.2016 
   on monipankkiliittymässä nyt uusi rastitusmahdollisuus 
       "Yrityksellä ei ole monipankissa omaa asiakasvarmennetta, 
        joten käytä varmennetta, joka löytyy 
        (esim. tili- tai isännöintitoimiston) Y-tunnuksella ..." 
Versio:21.11.2016
 - Nordean varmenteen lataus korjattu:
       Asiakasnumero = Lähettäjänumero = Käyttäjätunnus 
   ja siihen kuuluu Nordean sopimuspaperista kohta "Käyttäjätunnus" 
   joten kysytään ohjelmassakin vain Käyttäjätunnus 
Versio:18.11.2016
 - Nordean varmenteen lataus korjattu
Versio:15.10.2016
 - ensimmäinen jakeluversio 
Versio:13.10.2016
 - esittelypäivän versio 

Sivu muodostettu 9.10.2024, 10:56